Ford Focus II officieel gepresenteerd!


Ford Focus II

Dit is ´em dan eindelijk: de nieuwe Ford Focus! Het ontwerp is gebaseerd op z´n uitermate succesvolle voorganger en geheel in lijn met de Focus C-Max. De afmetingen zijn gegroeid en het uitrustingsniveau verhoogd.

 

In 1998 presenteerde Ford de Focus die geheel volgens het New Edge design van Ford is ontworpen. De Focus is met ruim 4 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd een enorm succes geworden en dat heeft de auto mede te danken gehad aan z´n moderne en spraakmakende styling. Met de Focus II is Ford iets minder bescheiden te werk gegaan al zijn de uitgeklopte wielkasten en vlakliggende achteruit nog steeds niet alledaags.

Bekend platform
Het platform deelt de Focus met de Volvo S40/V50 en de Mazda 3. De wielbasis is met 2,5 cm toegenomen en de spoorbreedte met 4 cm. De gehele lengte van de Focus is gegroeid van 4,17 m naar 4,34 m. Veiligheid stond hoog in het vaandel bij de ontwikkeling en daarom is een deel van de verlening ten goede gekomen aan kreukelzones en veiligheid voor voetgangers.

Onderstel
De Focus II is een compleet nieuw model ten opzichte van zijn voorganger en dat betekent ook een nieuw onderstel. Het mag dan bekend zijn van de eerder genoemde Volvo´s en Mazda 3, toch heeft Ford er een eigen draai aan weten te geven. Zoals de Mondeo bekend staat een prima onderstel te hebben, zo zal ook de Focus wat rij-eigenschappen waarschijnlijk een waar plezier bieden. De torsiestijfheid is met 10% gestegen en voor de veiligheid is onder andere ABS met remassistent en ESP aanwezig. Voor-, zij- en hoofdairbags zijn allemaal aanwezig en zelfs verstelbare pedalen staan op de optielijst.

Motoren
De motoren zijn allen bekend uit de Focus C-Max. Er zijn vier benzinemotoren leverbaar waaronder ook de pas geïntroduceerde 1.6 Ti-VCT met een vermogen van 115 pk. De andere benzinemotoren zijn een 1.4 16V (80 pk), 1.6 16V (100 pk) en een 2.0 16V (145 pk). Wat diesels betreft zijn er twee motoren leverbaar, te noemen een 1.6 TDCi (109 pk) en een 2.0 TDCI (136 pk). De beide dieselmotoren zijn leverbaar met een roetfilter en voldoen aan de Euro IV normen. Wat versnellingsbakken betreft is er genoeg variatie. Er is een handgeschakelde vijf- en zesbak, een viertraps-Durashift automaat en een CVT.

Veel opties
Het interieur is ruimer dan zijn voorganger. Het dashboardkastje biedt plaats aan een 1,5 liter fles dat in combinatie met climate control tevens gekoeld wordt. De hatchback heeft een kofferbak van 385 liter, de station kan 475 liter verstouwen. Met de komst van de nieuwe Focus komen er ook een hele serie nieuwe opties beschikbaar. Wat te denken van bijvoorbeeld een Bluetooth mogelijkheid voor je mobiele telefoon, een gecombineerd navigatie- en audiosysteem (met MP3) van Sony, keyless entry, meedraaiende verlichting in de bochten en de mogelijkheid om een spelcomputer zoals een Playstation aan te sluiten. Bij de station is zelfs een TFT-kleurenscherm aan het dak leverbaar zodat de achterpassagiers een DVD´tje kunnen kijken of een spelletje kunnen spelen.

Coupé-Cabriolet in 2006
Vanaf januari staat de nieuwe Focus bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend maar zullen naar verwachting op de Salon van Parijs bekend gemaakt worden. De nieuwe Focus zal direct als drie- en vijfdeurs en als station op de markt komen. Van de station zijn echter nog geen foto´s vrijgegeven. De verwachting is dat Ford die zal onthullen in Parijs. Eind 2005 wordt een Coupé-Cabriolet verwacht, deze zal in 2006 in productie gaan. 

 

Ford Focus II