CitroŽn toont lef met de nieuwe C4


Citroen C4

Op de komende Salon van Parijs zal CitroŽn voor het eerst de nieuwe C4 tonen. Nu al maakt CitroŽn de eerste gegevens bekend en geven de Fransen fotoīs vrij. In allerlei opzichten is deze nieuwe C4, die de Xsara opvolgt, een geavanceerde auto. 

 

Bij de introductie van de C4 laat CitroŽn meteen twee varianten zien: de Berline en de Coupť. Elk hebben ze een eigen gezicht wat zich met name aan de achterkant duidelijk doet gelden. De C4 is veel sprekender dan de Xsara die hij opvolgt. Beide modellen hebben een bijzondere en vernieuwende styling waarbij de Berline toch nog het meest behouden is. Met zijn voornamelijk ronde vormen ziet de C4 Berline er meer alledaags uit dan de C4 Coupť. De Coupť heeft scherpe lijnen en een sportieve styling. De achterkant doet met zīn gedeelde achterruit zelfs wat denken aan de Mazda 323F.

Multifunctioneel stuurwiel met vaste kern
Het toch wel bijzondere ontwerp van beide autoīs gaat ook verder in het interieur. Daar vinden we een multifunctioneel stuurwiel waarvan het middendeel stil blijft staan wanneer je stuurt. Deze vaste kern is voorzien van diverse bedieningsorganen zoals de snelheidsbegrenzer, cruise control, audiosysteem en telefoon. Ondanks al deze bedieningsorganen heeft CitroŽn ook nog een plaatsje voor de airbag weten te vinden.

Digitale instrumenten
Het instrumentarium van de C4 is geheel digitaal. Een veelgehoord probleem bij digitale instrumenten is de afleesbaarheid ervan. CitroŽn heeft dat opgelost
met een doorschijnend display dat buitenlicht opneemt. Hierdoor wordt het contrast van dit scherm voortdurend geoptimaliseerd aan de verschillende lichtomstandigheden, zodat het altijd goed afleesbaar is.

Ingebouwde parfumeur
Erg bijzonder in het interieur is de geÔntegreerde parfumeur. Hoeveel autoīs zie je niet rondrijden met een Ambipur op de luchtroostertjes. Velen vinden het absoluut niet mooi staan en dat lost CitroŽn op door een parfumeur in te bouwen in het luchtsysteem.

Stil interieur
Er is veel aandacht besteed aan de stilte in het interieur van de C4. Zo zijn de spiegels bijzonder aŽrodynamisch van vorm en er is gebruik gemaakt van gelamineerd glas voor de zijruiten. Ook de gehele aŽrodynamische vorm van de auto is zoveel mogelijk geoptimaliseerd (CW-waarde van 0,28). Dit resulteert in minder windgeruis en ook nog eens minder brandstofverbruik.

Lane Departure Warning System
De veiligheid van de inzittenden heeft tijdens de ontwikkeling ook een belangrijke rol gespeeld. Dat is niet alleen te zien in een heel leger aan plofzakken maar ook aan actieve veiligheidsvoorzieningen. Neem bijvoorbeeld het innovatieve Lane Departure Warning System. Dit systeem waarschuwt de bestuurder op autosnelwegen en hoofdwegen wanneer hij een doorgetrokken of onderbroken lijn passeert zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. De bestuurder, die bijvoorbeeld slaperig of afgeleid is, wordt hierop geattendeerd door een trilling in de stoel aan de kant waarheen de auto uitwijkt. Uniek in het segment van de C4 zijn de leverbare dubbele meedraaiende Xenon koplampen. Bovendien vergroten een snelheidsbegrenzer en een waarschuwingssysteem voor de bandenspanning de veiligheid.

Acht motoren
Bij de introductie van de C4 zullen er diverse motoren leverbaar zijn. Het zijn vijf benzinemotoren, van de 1.4i 16V tot de 2.0i 16V met vermogens tussen 90 en 180 pk, en drie HDi-dieselmotoren van de laatste generatie, die tussen 92 en 138 pk leveren.

Salon van Parijs
Op de Salon van Parijs, september 2004, zal de CitroŽn C4 zijn werelddebuut maken. Vanaf oktober 2004 zal de nieuwe CitroŽn C4 op de markt komen.

 

Citroen C4