3+3 = 6 stoelen in de Honda FR-V


Honda FR-V

Honda presenteert een nieuw model in de klasse van de compacte MPVs onder de naam FR-V. De Honda FR-V is redelijk uniek door zn 3+3 stoelopstelling met een innovatief stoelsysteem. De FR-V zal de Stream gaan aflossen. 

 

Dat de 3+3 stoelopstelling niet geheel uniek is zullen de meesten wel weten. De Fiat Multipla heeft ook sinds jaar en dag een 3+3 stoelopstelling. Honda ziet veel heil in deze opstelling en presenteert daarom de nieuwe FR-V, een model dat zeer veelzijdig is maar ook sportieve rij-eigenschappen bevat.

Handige stoelopstelling
De bewuste keuze voor een 3+3 stoelopstelling verklaart Honda niet alleen praktisch. Want behalve dat je niet hoeft te kruipen om op een eventuele derde zitrij te komen, zoals bijvoorbeeld een Opel Zafira en Renault Grand Scnic dat hebben, heeft het ook een sociaal oogpunt. Je kunt namelijk n van je kinderen voorin hebben. Dit kan praktisch zijn om er goed zicht op te houden maar bovendien willen kinderen graag voorin zitten. Doordat de stoelen allemaal afzonderlijk verstel- en verschuifbaar zijn heb je geen last van elkaars schouders en kan iedereen een eigen zitpositie instellen. Dit alles gecombineerd met redelijk compacte buitenmaten.

Veel bagage- en interieurruimte
De FR-V is zeer veelzijdig. Niet alleen het feit dat de stoelen meervoudig versteld kunnen worden maakt de FR-V aantrekkelijk. Ook kunnen de achterste drie stoelen volledig in de bodem worden verzonken waardoor er een grote bagageruimte van 1049 liter ontstaat. Met alle stoelen in de normale stand is er 439 liter bagageruimte beschikbaar. Het grote voordeel van het verzinken van de stoelen is dat je ze niet hoeft uit te nemen of op te klappen waardoor ze nog steeds bagageruimte innemen. De middelste stoel op de voorste rij kan bovendien worden omgeklapt tot een tafeltje, armsteun en bergvak voor kleine voorwerpen.

Goede veiligheidsuitrusting
De FR-V zal in de markt worden gezet met een stevige veiligheidsuitrusting. Neem bijvoorbeeld airbags voor bestuurder en beide voorpassagiers, zijairbags en gordijnairbags over de gehele lengte van de auto. Alle zes de zitplaatsen zijn voorzien van driepuntsgordels en er zijn diverse ISOFIX-bevestigingspunten aanwezig.

Dynamisch rijgedrag
Bij de ontwikkeling van de FR-V heeft Honda heel veel aandacht besteed aan het dynamische karakter van de auto. Men wilde dat het een ruime MPV zou worden maar wel met een sportief rijgedrag. Overhellen in de bochten is gewoonweg hinderlijk en dat is bij Honda duidelijk doorgedrongen. Door een brede spoorbreedte en de toepassing van speciale vering en dempers is het mogelijk geworden om toch een zachte vering te hebben maar overhellen in bochten zoveel mogelijk te beperken.

Twee benzine- en een dieselmotor
Vanaf de introductie zal de FR-V leverbaar zijn met twee benzinemotoren in de vorm van de 1.7 liter VTEC (125 pk) en de 2.0 liter i-VTEC (150 pk). De prestaties zijn voor een MPV erg netjes. De FR-V 1.7 sprint in 12,3 seconden naar 100 km/h, de 2.0 liter doet het een stuk sneller: 10,5 seconden. Later zal er ook een dieselmotor leverbaar worden. Het betreft de 2.2 i-CTDi die in de Honda Accord zijn debuut heeft gemaakt en ons tijdens een test zeer goed bevallen is. Het is de eerste eigen dieselmotor van Honda en de motor is fluisterstil en enorm krachtig.

Vanaf november leverbaar
De FR-V zal de Honda Stream opvolgen. Eerst zullen ze nog een jaar naast elkaar geproduceerd worden maar daarna is het over en uit voor de Stream. De introductie van de FR-V zal in september plaatsvinden en vanaf november zal de auto leverbaar zijn. De prijzen zijn nog niet bekend. 

 

Honda FR-V