Dit is de BMW M5!


BMW M5

Dit is definitief de nieuwe BMW M5, een sportauto met een enorme dosis hypermoderne techniek aan boord!Onder de kap van de M5 ligt een 507 pk sterke V10 welke het mogelijk maakt om in minder dan 5 seconden naar 100 km/h te sprinten. 

 

Op de Salon van Genčve toonde BMW de M5 Concept. Met deze conceptcar, die eigenlijk al productierijp was, liet BMW ons alvast een glimp van het productiemodel zien. Uiterlijk is er nagenoeg niets veranderd, en gelukkig maar! De M5 Concept is dik, heel dik, en dat is de M5 ook! Waar BMW echter nog met geen woord over had gerept was de techniek. Bekend was dat er een V10 in het vooronder kwam te liggen en dat de prestaties superieur zouden zijn, maar de rest was gissen. Aan het onbekende komt een einde want dit is ´em: de nieuwe BMW M5!

V10 met maximaal 8.250 tpm
Zoals gezegd heeft BMW gekozen voor een machtige 5.0 liter V10. Deze levert een vermogen van maar liefst 507 pk en een koppel van 520 Nm. Dat betekent meer dan 100 pk per liter en daarmee is een magische grens overschreden. Het maximale toerental dat de V10 kan draaien is maar liefst 8.250 tpm. Als je tot dat toerental doortrapt is een overweldigend geluid gegarandeerd.

Vier oliepompen
De motor maakt gebruik van variabele kleptiming en een geavanceerd motormanagementsysteem. Om onder alle omstandigheden genoeg smering te krijgen is de V10 voorzien van maar liefst vier oliepompen. Eveneens bijzonder aan de V10 is dat BMW geen gebruik maakt van een turbo of compressor zoals dat bij bijvoorbeeld de Mercedes E 55 AMG en de Audi RS6 het geval is.

7-traps SMG-versnellingsbak
Alle 507 pk´s worden via een zeventraps SMG-versnellingbak overgebracht op de achterwielen. Deze geavanceerde sequentiële versnellingsbak is naar wens met de hand te schakelen middels de pook of met flippers achter het stuur. BMW laat weten dat deze nieuwe SMG-versnellingsbak maar liefst 20 procent sneller is dan de vorige SMG. De bak is voorzien van zes voorgeprogrammeerde standen. Deze standen variëren van comfortabel tot supersportief.

Elektronisch in te stellen onderstel
Niet alleen de versnellingsbak maar ook het onderstel is naar wens in te stellen. Het onderstel is niet zomaar overgenomen van de 5-serie maar voor een groot deel niet ontwikkeld. Via BMW´s Dynamic Stability Control (DSC) zijn de standen geprogrammeerd. Ook de elektronisch geregelde dempers (Electronic Damper Control, EDC) zijn in te stellen. Hierbij is keuze uit de standen Comfort, Normal en Sport.

400 of alle 507 pk´s?
Dat alle 507 pk´s niet altijd nodig zijn weten ze bij BMW ook. Standaard start de auto dan ook in de P400 stand. In deze stand is 400 pk beschikbaar. Wil je toch meer, dan kun je met een druk op de ´Power-knop´ kiezen voor P500 en staan alle 507 pk´s te trappelen van ongeduld.

Topsnelheid van 330 km/h
Al deze geavanceerde technieken moeten de M5 maken tot een supersportauto die er agressief maar tegelijkertijd ook ingetogen uitziet. BMW laat zelfs weten dat de auto ook geschikt moet zijn voor dagelijks gebruik en vandaar ook alle elektronisch instelbare standen. Maar wanneer je een M5 aan zult schaffen wil je natuurlijk ook genieten van wat de auto in huis heeft. En dat is veel! In minder dan 5 seconden kun je naar 100 km/h sprinten, 10 seconden later zit je op 200 km/h en de top is begrensd op 250 km/h. Maar er zit meer in! Zonder begrenzer moet de M5 in staat zijn om een topsnelheid van 330 km/h te halen. Om op tijd stil te staan zijn er enorme schijven gemonteerd die je binnen 36 meter van 100 km/h tot stilstand moeten kunnen brengen.

Snelste productie BMW
De nieuwe BMW M5 is de snelste productie BMW op dit moment en zelfs de snelste sedan ter wereld! Over levering en prijzen is nog niets bekend.

 

BMW M5