Jaguar X-type Combi

Langverwachte stationwagonuitvoering van de Jaguar X-type


Jaguar X-type Combi | Stationwagon van Jaguar op basis van de X-type

Toen de eerste foto's van de nieuwe X-type Combi binnenkwamen werd het hier even stil. Dus toch een combi... De Jaguar X-type is een veelbesproken model. Elke keer weer wordt de Jaguar-liefhebber opgeschrikt. Eerst de X-type sedan, toen een dieselmotor en nu zelfs een stationwagon. De X-type sedan en de dieselmotor waren niet echt wennen maar een Jaguar stationwagon? Nee, dat kan écht niet!

 

Jaguar X-type sedan

Gewoonlijk willen wij onze mening niet geven. Wij zijn immers objectief maar in dit geval kan ik het niet laten. De Jaguar X-type was bij zijn introductie al door vele Jaguar-liefhebbers niet geaccepteerd. Nog steeds heeft de kleine Jag het niet echt makkelijk. Maar waarom dan toch? Het is toch een waardevolle aanvulling op het Jaguar programma? De auto valt nog in de klasse van de Mercedes C-klasse en BMW 3-serie en dat is toch niet een klasse om je voor te schamen. Bovendien, Jaguar moet ook geld verdienen en dat wordt moeilijk met alleen maar modelllen zoals de XJ en S-type. 

 

Jaguar X-type diesel

De verkopen van de X-type blijven erg achter. De productie heeft zelfs een aantal weken volledig stil gelegen. Belangrijkste reden: Jaguar levert de X-type niet met een dieselmotor zoals de concurrentie. Dus heeft Jaguar bij Ford gewinkeld en een prachtige dieselmotor uit de Mondeo in de X-type gehangen. Niets mis mee, een goede en fijne motor. Maar ook hier was de kritiek groot.

Wij begrijpen de kritiek niet. Als een echte Jaguar liefhebber moet je er toch blij om zijn dat het goed gaat met je merk, ze mooie modellen ontwikkelen en je deze steeds vaker tegenkomt omdat ze wat betaalbaarder worden?

 

Jaguar X-type Combi

Hier houdt het voor mij ook op. Een X-type sedan is oké, een X-type diesel ook maar een stationwagon?! Zie je straks de advertenties al voor je met moeder en kinderen die boodschappen aan het inladen is in haar Jaguar stationwagon? Ik durf het woord niet eens te noemen. Maar goed, genoeg meningen gegeven. Laten we eens kijken naar de feiten die Jaguar ons heeft verstrekt over de nieuwste telg van de familie.

 

Aangezien voor meer dan een derde van alle stationcarkopers in Europa een dynamisch uiterlijk de primaire reden voor aanschaf is, zal de X-TYPE Estate ongetwijfeld een sterke aantrekkingskracht uitoefenen op automobilisten die tot dusver bij het kiezen van een stationcar aan de Jaguar-showroom voorbij moesten gaan. Kijk maar eens naar de Audi A4. Het is een stationwagon maar met heel weinig ruimte. De meeste kopers kijken bij dit model dan ook niet naar de ruimte maar naar de uitstraling. Dit zal ook de kopers van de X-type Estate aan moeten spreken, en waarschijnlijk geen probleem zijn.
 
De Jaguar X-TYPE Estate wordt leverbaar in alle uitvoeringen waarin ook de sedan besteld kan worden. Dat betekent een ruime keus uit zescilinder benzinemotoren; de mogelijkheid om voor permanente vierwielaandrijving te kiezen en uiteraard ook de beschikbaarheid van de in september in de showroom aanwezige 2 liter common rail turbo diesel. Evenals de X-TYPE saloon wordt de X-TYPE Estate leverbaar in drie uitvoeringsniveaus: de basisuitvoering, X-TYPE Sport en X-TYPE Executive. En ze bieden derhalve eenzelfde aantrekkelijke combinatie van stijl, technische avantgarde en een afwerking op fameus Jaguar-niveau. 
 
De X-TYPE Estate zal zich daarbij onderscheiden door een representatief-sportief uiterlijk, specifieke voorzieningen als geďntegreerde dakrails en een achterklep met praktische, apart te openen achterruit. 
 
Meer bijzonderheden over de nieuwe Jaguar X-TYPE Estate worden bekendgemaakt als de auto begin september te zien zal zijn op de IAA in Frankfurt.
 
In het marktsegment van de X-TYPE maken stationcar-uitvoeringen in Europa momenteel meer dan een kwart van het totale aantal verkopen uit. Uit Jaguar-marktonderzoek blijkt voorts dat ten opzichte van bestuurders van sedanmodellen de mensen die een stationcar rijden veel vaker actief aan sporten deelnemen, zoals skiën, wielrennen en surfen. Zij hebben gemiddeld een lagere leeftijd (45 in plaats van 52 jaar) en maken hun keus voor een auto veelal niet omdat in hun leven rekening moet worden gehouden met kinderen – 60% van de doelgroep heeft geen kinderen. 

         

Jaguar X-type Combi | Stationwagon van Jaguar op basis van de X-type