Mercedes-Benz SLR McLaren

Hangebouwde supersportauto van hoogwaardige materialen


Mercedes-Benz SLR McLaren

Dit najaar beleeft de nieuwe supersportwagen Mercedes-Benz SLR McLaren zijn wereldpremière.

 

Nu al maakt Mercedes-Benz wat details bekend van de auto. Ook een aantal foto's geven een indruk van de auto. Helaas zijn de tonen de foto's slechts 'halve' auto's waardoor een totaalindruk van de SLR McLaren niet goed te geven is.


 

Het model, dat in nauwe samenwerking tussen Mercedes-Benz en Formule 1-partner McLaren wordt gebouwd, kenmerkt zich door innovatieve technologie en superbe prestaties uit de Mercedes-AMG V8-compressormotor, waarvan elk exemplaar door ervaren specialisten met de hand wordt gebouwd. Ook op het gebied van veiligheid scoort de Mercedes-Benz SLR McLaren hoog. 
De letters SLR staan in de Mercedes-Benz-traditie voor een van de succesvolste sportwagens aller tijden. De Mercedes-Benz 300 SLR was in het seizoen 1955 goed voor een unieke reeks overwinningen. Zo behaalden Stirling Moss en Juan-Manuel Fangio een dubbelzege in de Mille Miglia, won Juan-Manuel Fangio het Eifelrennen in Duitsland en de Grand Prix van Zweden en was er zelfs een drievoudige zege in de Tourist Trophy op het circuit van Dundrod in Noord-Ierland, met onder andere Fangio, Moss, Karl Kling en Wolfgang Graf Berghe von Trips. 
 
Geïnspireerd door de racesuccessen construeerde Mercedes-Benz-ingenieur Rudolf Uhlenhaut in 1955 een extra snelle versie van de Mercedes-Benz 300 SL met vleugeldeuren, de 300 SLR. Deze auto, die bekendstaat als de “Uhlenhaut-Coupé”, had veel van de technologie van de raceauto in zich. Zo was de motor goed voor een vermogen van 310 pk en haalde de coupé een topsnelheid van rond de 290 km/u. De “Uhlenhaut-Coupé” ging echter nooit in productie, het bleef bij twee prototypes. 
 
De nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren doet in veel opzichten denken aan de “Uhlenhaut-Coupé”. Niet alleen door stijlkenmerken die verwijzen naar de 300 SLR van weleer en de huidige McLaren Mercedes-Formule 1-bolides, maar ook door de toepassing van innovatieve technologie. Zo zijn chassis en carrosserie van de Mercedes-Benz SLR McLaren gemaakt van koolstofvezel-composietmateriaal, wat de auto uitzonderlijk stijf en stevig maakt. De remschijven zijn van keramiek, versterkt met vezels. Dankzij energie-absorberende crash-structuren, eveneens van koolstofvezel, biedt de Mercedes-Benz SLR McLaren bovendien optimale bescherming voor de inzittenden. 

 

Dit is de enige informatie die Mercedes ons over het model verstrekt heeft. Later volgt er meer. Erg benieuwd zijn we natuurlijk naar de prestaties van deze supersportauto. En ook foto's van de complete auto willen we graag zien. Deze foto's tonen slechts delen van de auto. Zodra er meer informatie bekend is hoort u het van ons!


        

Mercedes-Benz SLR McLaren