Afscheid van de BMW M5 en Z8

Beide modellen worden uit productie genomen


BMW M5 en Z8 uit productie

BMW neemt de Z8 Roadster en M5 uit productie. Het laatste model zal in juni 2003 van de band lopen in de BMW fabriek in München en Dingolfing. 

Wat betreft de M5 kunnen we begrijpen dat deze uit productie gaat, er komt immers een nieuw model van de 5-serie, maar waarom de heren van BMW de Z8 ook uit productie nemen is ons een grote vraag.

 

De afgelopen drie jaar dat de Z8 werd geproduceerd zijn er meer dan 5.700 stuks uit de fabriek gerold. Van de M5, die al sinds 1998 in productie is, zijn er maar liefst 20.500 stuks geproduceerd. Dit maakt de M5 tot een zeer succesvolle sportauto. Dit hoge productieaantal is mogelijk gemaakt omdat de M5 gewoon tussen de 'standaard' 5-serie op de band staat. Waar de eerste serie van de M5 (1984-1987) nog met de hand gemaakt werd is deze laatste serie volledig geautomatiseerd. Hierdoor is het mogelijk geworden dat er zoveel M5's zijn geproduceerd.

 

De belangrijkste overeenkomst van de Z8 en M5 is te vinden onder de kap. Beide modellen hebben namelijk dezelfde 5.0 liter V8. Deze motor levert een vermogen van maar liefst 400 pk en een koppel van 500 Nm. De Z8, die bijna volledig van aluminium is, sprint in 4,7 seconden van 0-100 km/h. De M5 doet er iets langer over: 5,3 seconden.

 

Maar goed, beide modellen zullen vanaf juni 2003 niet meer nieuw te koop zijn. Best jammer eigenlijk, al krijgt de M5 natuurlijk wel een opvolger. Van de Z8 is dat nog maar afwachten, en dat is echt jammer.