Renault Mégane Grand Tour en Sedan

Wereldprimeur op de Salon van Barcelona 2003


 

Renault Megane II - Grand Tour

Renault Megane Grand Tour

  

 

 

 

Renault Megane II - Grand Tour

'Een kleine Laguna Grand Tour'

 

 

 

 

Renault Megane II - Grand Tour

Herkenbaar Renault-front

 

 

 

 

Renault Megane II - Grand Tour

Een ruime laadruimte

  

 

 

 

Renault Megane II - Sedan

Van voren zijn de Megane's allemaal identiek

  

 

 

 

Renault Megane II - Sedan

Renault Megane Sedan

  

 

 

 

Renault Megane II - Sedan

Een statige en sportieve sedan

  

 

 

 

Renault presenteert als wereldprimeur op de Autosalon van Barcelona 2003 de Sedan en de Grand Tour versie van de nieuwe Mégane. Na de 3-deurs en de 5-deurs die in oktober 2002 geïntroduceerd werden en de Mégane coupé-cabriolet en de nieuwe Scénic die op de Salon van Genève 2003 te zien waren, zijn er binnen slechts negen maanden dus al zes carrosserieën gepresenteerd van een programma dat in totaal uit zeven modellen bestaat. 

 

Door de Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan tegelijk te presenteren, wil Renault de commerciële prestaties van de modellen van de voorgaande generatie, de vorige Mégane Sedan en de Mégane Break, die respectievelijk in oktober 1996 en maart 1999 gelanceerd werden, overtreffen. Eind 2002 waren er meer dan 650.000 auto’s van deze modellen geproduceerd. 
 
De Mégane Grand Tour zal in Palencia (Spanje) gemaakt worden naast de Mégane 3- en 5-deurs. De Mégane Sedan zal in Bursa (Turkije) geassembleerd worden met veel onderdelen die lokaal geproduceerd worden. Deze modellen hebben allebei een heel eigen persoonlijkheid en delen bijna 80% van hun onderdelen met de 3- en de 5-deurs versies.

Design vanaf de aanvang van het programma
De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan onderscheiden zich van het conservatieve en vaak zakelijke karakter van de belangrijkste spelers op de markt van de breaks en de sedans. Hun uitgesproken persoonlijkheid geeft weer dat ook hier gebruik is gemaakt van dezelfde stilistische gedachtengang als voor de 5-deurs. De Mégane Grand Tour vertoont duidelijke overeenkomsten met de Laguna Grand Tour. Desondanks beschikt de Mégane Grand Tour over een veel grotere kofferruimte dan de vorige break versie. Met zijn strakke lijnen, slank gevormde, verticale achterlichten, 17” wielen en dakrelings geeft de auto een dynamische indruk.
 
In de auto vinden we het afwerkingsniveau en het ‘Touch Design’ van de bedieningsknoppen, dat we al eerder in de 3- en 5-deurs zagen. De mogelijkheid om de auto geheel volgens de eigen persoonlijke smaak samen te stellen door een ambiance (Authentique, Expression, Dynamique en Privilège), een uitrustingsniveau (Basis, Comfort en Luxe) en een aandrijfgroep te combineren komt overeen met het concept van de ‘op maat gemaakte’ auto, de kracht van het nieuwe Mégane en Scénic programma.
 
De grootste afmetingen in hun klasse
In tegenstelling tot de meeste breaks en sedans op de markt, waarvan de wielbasis en de afmetingen van de achterportieren hetzelfde zijn als die van de hatchback waar ze van afgeleid zijn, beschikken de Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan over een met 61 mm langere wielbasis dan de hatchback. Deze wielbasis vormt een direct voordeel voor de achterste zitplaatsen, waar de knieruimte (230 mm) de grootste van het segment is. De achterportieren zijn aanzienlijk langer dan die van de hatchback en vergemakkelijken de instap. Verder is de achteroverbouw 228 mm groter bij de Sedan en 230 mm bij de Grand Tour dan bij de hatchback. Hierdoor ontstaat een laadruimte van 520 liter, wat niet alleen veel groter is dan bij hun voorganger (+ 35 liter voor de Grand Tour en + 10 liter voor de Sedan). 
 
Rijgedrag als referentie
Om onder alle omstandigheden gecontroleerd te kunnen rijden is het rijgedrag van de Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan van een zeer hoog niveau vooral ten aanzien van de wegligging en het remgedrag. Deze twee auto’s zijn gemaakt op het gemeenschappelijke platform van het nieuwe Mégane programma. Ze beschikken over het nieuwe onderstel dat al eerder toegepast werd op de 3- en de 5-deurs, maar waarvan de afstellingen aangepast zijn aan de specifieke opbouw van de achterkant van de auto. Ze zijn bovendien uitgerust met ABS, noodstopbekrachtiging, bandenspanning-controlesysteem en het als optie beschikbare elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) is met onderstuur van de laatste generatie. De variabele elektrische stuurbekrachtiging is herzien om een grote rijnauwkeurigheid te garanderen dankzij de verschillende snelheidsafhankelijke bekrachtigings-karakteristieken.

De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan beschikken bij de lancering over een uitgebreid gamma van zuinige en krachtige motoren met de laatste generatie versnellingsbakken. Het benzinegamma bestaat uit drie motoren: de 1.4 16v 98 pk, de 1.6 16v 115 pk en de 2.0 16v 136 pk. Het turbodieselgamma met Common Rail bestaat uit de 1.5 dCi 80 pk en de 1.9 dCi 120 pk, waarvan het maximum koppel verhoogd is tot 300 Nm. Deze motoren worden gekoppeld aan de handgeschakelde 5- of 6- versnellingsbak. De 1.6 16v en 2.0 16v motoren zijn bovendien leverbaar met de pro-actieve automatische versnellingsbak met sequentiële bediening.
 
Veiligheid: in de stijl van de nieuwe Mégane
De Grand Tour en de Sedan profiteren van de expertise van Renault op het gebied van passieve veiligheid en streven ernaar om het hoogste veiligheidsniveau in hun klasse te bereiken. Ze bouwen voort op de 5 sterren die de 5-deurs Mégane, waar ze van afgeleid zijn, in 2002 bij de EuroNCAP crashtests heeft behaald en beschikken over een versterkte constructie die aangepast is aan hun extra gewicht aan de achterkant. Deze constructie is voorzien van absorptiezones en over elkaar schuivende delen voor een optimale vervorming in geval van een aanrijding. Voor wat betreft de bescherming van de inzittenden beschikken ze over talrijke uitrustingen, zoals het SRP-systeem van de derde generatie dat een maximale en dezelfde bescherming biedt aan alle inzittenden en op alle zitplaatsen. 
 
Intelligentie aan boord en comfortuitrustingen uit het topsegment
De Grand Tour en Sedan versie profiteren evenals de andere modellen van de nieuwe Mégane familie van de knowhow van Renault op het gebied van comfort en rijplezier. Dat blijkt uit de innovatieve keuzes die zijn gemaakt, zoals de dubbele vlakke bodemplaat. De Mégane Sedan beschikt bovendien over een meer achterover hellende rugleuning van de achterbank (+ 27°), een afsluitbare opbergruimte en zonneschermen achterin. De ongekende luxe van zonneschermen in de achterportieren van de beide modellen vormen een aanvulling op de talrijke comfortuitrustingen die deze auto’s op het niveau van de topklasse plaatsen. De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan zijn een bundeling van innovaties uit de topklasse en bieden, afhankelijk van de versie, technische uitrustingen die bijdragen aan comfort en gebruiksgemak: handsfree ontgrendeling en startfunctie, tankklep met ingebouwde tankdop, Carminat navigatiesysteem met wegklapbaar 16x9 scherm, snelheidsregelaar/-begrenzer, regen- en lichtsensoren enzovoort. 
 

Terug naar de vorige pagina