Peugeot's succesnummer 206 vernieuwd

Het succes van de 206 zal zich voortzetten...


Peugeot 206

De meest verkochte auto in Europa in 2001 en 2002 begint deze lente vitaal. De toch al uitgebreide familie, met sterke persoonlijkheden als de 206 CC, wordt uitgebreid met de 206 RC. Daarnaast worden de andere uitvoeringen van de 206 op vele vlakken subtiel gewijzigd. Een kleine facelift dus. 

 

Sinds de introductie van de 206 in mei 1998 heeft Peugeot een opmerkelijke internationale ontwikkeling doorgemaakt. De 206 heeft een ongekend positief imago opgebouwd en wordt door al haar gebruikers zeer gewaardeerd. Het uitgebreide gamma blijkt goed aan te sluiten bij de uiteenlopende wensen van vele klanten. Dat heeft ervoor gezorgd dat de auto nu in meer dan 120 landen wordt verkocht; in 2002 werd 24% van alle 206-en naar landen buiten West-Europa geëxporteerd. 

 
In Europa was de 5-deurs uitvoering vorig jaar het populairst met een aandeel van 44,8 %, gevolgd door de 3-deurs (30,4 %), de CC (7,2 %) en de SW (13,5 %). 64% van de 206-en verlieten de fabriek met een benzinemotor, de rest was voorzien van een moderne dieselmotor. 
 
In zeven fabrieken (Palomar in Argentinië, Porto Real in Brazilië, Santiago in Chili, Mulhouse en Poissy in Frankrijk, Ryton in het Verenigd Koninkrijk en, in een samenwerkingsverband, in Teheran in Iran) worden nu 3.500 exemplaren per dag gemaakt. Tot nu toe verlieten 3,3 miljoen stuks de fabriekspoorten. 
 
Op sportief vlak heeft de 206 zich doen gelden in het Wereldkampioenschap Rally. Na een voorzichtige start in 1999 met vier wedstrijden domineerde de 206 het kampioenschap in 2000, 2001 en 2002. Naast constructeurstitels in die jaren werden in 2000 en 2002 ook de rijderstitels in de wacht gesleept. De onstuimige 206 WRC imponeerde onder de meest uiteenlopende omstandigheden met 20 overwinningen waaronder 11 dubbele en één drievoudige.
 
Er was eens een 206…
In de herfst van 1998 werden de 3- en 5-deurs versies van deze auto voor het eerst aan de buitenwereld getoond. De gedurfde en dynamische vormgeving viel meteen in goede aarde en oogstte veel sympathie. De lachende grille en de katachtige koplampen zijn kenmerkende elementen aan de voorzijde. De achterkant is gedurfd en kort.
In 2000 en in 2002 werd de familie uitgebreid met twee nieuwe carrosserievormen; de 206 CC en de 206 SW. Ook bij het concept van deze varianten is er weer sprake van innovatie en een sterke persoonlijkheid die naadloos aansluit bij de oorsprong van de 206.
Binnenkort vormt zich weer een nieuwe loot aan de 206-stam: de 206 RC. Gehuld in sporttenue belooft deze auto met scherpgeslepen techniek nieuwe sportieve sensaties. 

Modeljaar 2003 – 206-er dan een 206…
Als bekroning van de vele commerciële en sportieve successen, voortbordurend op het sterke imago, klanten meesleurend in een opwaartse spiraal is er nu het meesterstuk: de 206 RC. 
Bij deze gelegenheid worden enkele nieuwe exterieure esthetische details onthuld, die de bekende kenmerken van het model nog verder versterken. De visuele rijkdom die hieruit voortkomt, zet zich door in het interieur. De nieuwe materialen en bekledingen zijn uitnodigender dan ooit.

De wijzigingen dienen het comfort en de sportiviteit en worden dus toegepast op alle uitvoeringen van de 3- en 5-deurs, de SW, de CC alsmede de Roland Garros en de Quiksilver.
 
Van buiten naar binnen zijn dit de veranderingen: 
- honingraat grille in plaats van een grille met platte strips op alle uitvoeringen
- verchroomde bies in de onderste luchtinlaat (behalve XR en X-Line)
- transparante robijnkleurige achterlichten waarbij de verschillende lichtunits duidelijk zichtbaar zijn (alle versies behalve SW die de boomerang-vormige lichten behoudt)
- stootstrips op de bumpers en op de flanken in carrosseriekleur gespoten bij de sportievere 3- en 5-deurs, de SW, de CC evenals de Roland Garros en de Quiksilver.
 
Op de vernieuwde 206 worden nu standaard de o.a. volgende items gemonteerd:
- sportieve achterbumper 
- koplampunits met gladde glazen en dubbele lichtunits
- sierlijst boven de achterste kentekenplaat in de kleur van de carrosserie
- het verchroomde Peugeotlogo op de achterklep
- portiergrepen in de kleur van de carrosserie (behalve XR)
 
Binnenin heeft het dashboard van elke uitvoering nu de "soft-look" behandeling gekregen. Bij de sportieve versies wordt het dynamische karakter versterkt door het instrumentenpaneel. Bij de XS, de Quiksilver en de 206 CC 1.6 16V zijn de wijzerplaten aluminiumkleurig. De zwarte wijzerplaten van de XT, de GTi, de 206 CC 2.0 16V en de RC worden omgeven door verchroomde ringen. Daarnaast is de kap over het dashboard bij de RC met leer bekleed. Ten slotte krijgt de 206 een afwerking die het karakter van bepaalde uitvoeringen sterker accentueert: 
 
De 206 Gentry heeft voortaan:
- een met leer bekleed stuurwiel
- een leren pookknop en -hoes
- een carbonlook front op de console
- aluminiumkleurige portiergrepen, handremknop en knopjes van de luchtroosters
- bergvak met chromen knop 
 
De 206 Quiksilver heeft:
- een aluminium tankdop
- een aluminium pookknop
 
Het lederen stuurwiel is voortaan standaard op alle 206 CC-uitvoeringen.

Nieuwe kleuren en bekledingen 
Bij deze gelegenheid worden ook drie nieuwe carrosseriekleuren voor de 206 geïntroduceerd: Gris Cendré, Bleu Recife, Noir Obsidien De nieuwe kleur Gris Cendré is leverbaar voor de 206 CC Roland Garros als alternatief voor Vert Tie-break. Voor de 206 XT en Gentry in 3- of 5-deurs uitvoering is er nieuwe "Enjoy"-veloursbekleding. De stoelen van de auto's waarbij het accent op comfort ligt, zijn nu geheel met dit materiaal bekleed. Het nieuwe velours is leverbaar in blauw (in een "Astrakan"-interieur) of in grège, dit is grijsbeige met een "Cachemire"-interieur.

Andere nieuwtjes
ESP is optioneel beschikbaar op de 1.6 16V, de 2.0 16V en de 2.0 HDi. De 5CD-wisselaar, bekend van de 307, die gekoppeld kan worden aan de radio/CD-speler, kan in het dashboardkastje worden geplaatst (tenzij het navigatiesysteem daar al is gemonteerd; dan kan een 6CD-wisselaar in de bagageruimte worden geplaatst). 

De 206 is leverbaar vanaf EUR 11.950,-.
   

      

Peugeot 206