Dieselmotor voor BMW 3-serie coupé


BMW 330cd

Voor het modeljaar 2003 presenteert BMW een absolute primeur voor het merk: een coupé met dieselmotor. Onder de motorkap van de BMW 330Cd bevindt zich de nieuwe 3.0 liter zescilinder dieselmotor. Deze combineert een vermogen van 150 kW/204 pk bij 4.000 tpm met een enorme trekkracht over het gehele toerengebied. 

 

 

Zo is het maximum koppel van 410 Nm al vanaf 1.500 min-1 beschikbaar en blijft dit constant tot 3.000 min-1. In combinatie met de handgeschakelde 6-versnellingsbak levert hij bijzonder gecultiveerde en economische prestaties.

De 330Cd brengt de dieselkracht zo soeverein op de weg, dat hij direct als maatstaf op het gebied van rijdynamiek en sportiviteit mag worden gezien. Dat blijkt ook uit de prestaties: acceleratie 0-100 km/h in 7,2 seconden; topsnelheid 242 km/h. Nog indrukwekkender is de inhaalsprint van 80-120 km/h: slechts 6,1 seconden. Toch neemt hij volgens de nieuwe Europese verbruikscyclus genoegen met gemiddeld slechts 6,6 liter diesel per 100 kilometer.

  

Een handgeschakelde 6-versnellingsbak was tot nu toe bij BMW voorbehouden aan slechts enkele modellen, waaronder nu ook de nieuwe diesel-coupé. Daarmee kan de bestuurder enerzijds een groot koppel bij nagenoeg elk toerental, respectievelijk elke snelheid oproepen. Anderzijds kan hij deze coupé ook ontspannen rijden, zonder daarbij teveel aan alert reactiegedrag te verliezen. De eerste versnelling is afgestemd op maximale trekkracht, hetgeen de acceleratie vanuit stilstand en bij lage snelheden verbetert. Met de volgende vijf versnellingen – in de zesde wordt de topsnelheid bereikt – beschikt de bestuurder bij elke snelheid of elk toerental altijd over een exact bijpassende versnelling.

  

Tot slot is deze indrukwekkende krachtbron verpakt in een sportief gelijnde carrosserie. De 330Cd ziet er uit, zoals een coupé er hoort uit te zien, rijdt zoals een BMW moet rijden, en is toch een diesel, met alle voordelen van dien. Daarmee voldoet de BMW 330Cd aan de verwachtingen van traditionele en nieuwe coupé-liefhebbers. Met name in de sterk groeiende Europese dieselmarkt zet de nieuwe diesel-coupé de maatstaf op het gebied van rijplezier, styling en economie.

  

Een coupé moet elegant en sportief zijn en er ook zo uitzien. Met de nieuwe 3-serie Coupé accentueren de BMW ontwerpers de uitzonderlijke prestaties van deze auto. De subtiele design touches versterken de sportiviteit en de dynamiek – eigenschappen die tegelijkertijd specifieke kenmerken zijn van het merk BMW. Van voren oogt de nieuwe 3-serie Coupé met zijn nieuwe koplampen, de bredere nieren, de gewijzigde ‘powerdome’ en de vlakkere voorspoiler nog indrukwekkender en krachtiger. Ook de achterzijde is aangepakt, met een bredere greeplijst aan het kofferdeksel, nieuwe achterlichten in LED-3D brilanttechniek en de nieuwe achterskirt. En profil vallen naast de hoger geplaatste richtingaanwijzers en de gewelfde spatborden ook nieuwe 17-inch lichtmetalen sterspaak-wielen op.

  

De dynamiek, de wendbare handelbaarheid en de sportiviteit van deze coupé zijn gebaseerd op het dynamische onderstel van de 3-serie. Voor het modeljaar 2003 is het echter gemodificeerd en afgestemd op een nog perfectere handelbaarheid. Ook de Coupé profiteert van de verder gebalanceerde gewichtsverdeling vóór/achter, die een harmonieus rijgedrag en grote bochtsnelheden mogelijk maakt. Vanwege de hiervoor ideale achterwielaandrijving blijft de direct afgestemde besturing vrij van invloeden uit de aandrijving. Dit verschaft de bestuurder een enorme stuurprecisie en eenduidige ‘feedback’. De Coupés beschikken verder ook over alle veiligheidsaspecten van de BMW 3-serie, zoals ABS, CBC en het nieuwste stabilisatiesysteem DSC III met tractiehulp, elektronisch sperdifferentieel en noodstopbekrachtiging.

 

Het succes van BMW’s 3-serie Cabrio houdt al zo’n 20 jaar aan en kan toch eenvoudig worden samengevat: ‘simply the best!’. Dat geldt voor het ontwerp – met open en gesloten kap – evenzeer als voor de prestaties, die vooral krachtig en dynamisch zijn. En de bruikbaarheid – 365 dagen per jaar. De vernieuwde BMW 3-serie Cabrio is sportiever en innovatiever dan ooit.

  

Ook de 3-serie Cabrio heeft in het vooraanzicht een krachtiger uitstraling gekregen. Vanaf de zijkant gezien versterkt de vlakker geplaatste voorruit de sportief-gestrekte lijn van de open BMW. Bij gesloten kap onderstrepen het strakgespannen linnen en de brede C-stijl het coupe karakter. Aan de achterzijde geven de nieuwe LED-achterlichten een duidelijk signaal af: hier rijdt de nieuwe BMW 3-serie Cabrio.

  

Belangrijke innovaties zorgen ervoor dat de nieuwe BMW 3-serie Cabrio op technologisch gebied ‘state of the art’ blijft: net als bij de Coupé is ook het topmodel van de Cabrio, de 330Ci, voortaan uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Als optie is ook hier voor de 325Ci en 330 Ci Cabrio de zestraps SMG-transmissie leverbaar.

 

Bij alle 3-serie Cabrio-modellen kan de kap nu standaard volautomatisch worden geopend en gesloten. Deze uitbreiding van de standaarduitrusting omvat tevens het openen en sluiten van de kap via de afstandsbediening.

 

Met de intelligente lichttechniek Adaptive Light Control (ALC) revolutioneert BMW de koplamptechnologie. Deze meesturende koplampen bieden een veel betere verlichting in bochten en vormen daarmee een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid. De BMW 3-serie Coupé en Cabrio zijn de eerste BMW modellen die profiteren van deze innovatie.

 

ALC is een aan de rijomstandigheden aangepaste, variabele koplampsturing. Daarmee wordt dankzij een systeem van sensoren en een computer ‘vooruitkijkend’ verlichten van de weg mogelijk. Hiervoor gebruikt het systeem twee meesturende Bi-Xenon-koplampen om het verloop van de weg te verlichten. Vóór en in bochten kan de bestuurder daarmee de komende verkeersomstandigheden sneller en veiliger overzien.

  

Eveneens volkomen nieuw bij de 3-serie Coupé en Cabrio zijn de achterlichten en het derde remlicht met innovatieve LED-3D-briljanttechniek. Het belangrijkste voordeel van deze lichtdiodes (LED) is de nagenoeg onbeperkte levensduur en de onderhoudsvrijheid. Omdat de elektronische aansturing sneller gaat dan bij conventionele gloeilampen, is ook een kortere reactietijd van het remlicht mogelijk. Achteropkomend verkeer wordt daardoor eerder gewaarschuwd.

 

Dankzij de LED-technologie kan ook de actieve veiligheid van 3-serie Coupé en Cabrio worden verbeterd. De dynamische remkrachtindicatie ‘tweetraps remlicht’ verandert het oppervlak en de intensiteit van het remlicht afhankelijk van de vertraging van de auto en waarschuwt daarmee het achteropkomende verkeer bijvoorbeeld voor een noodstop. Het gevaar van kop-staart-botsingen wordt daarmee gereduceerd. Voorlopig is het tweetraps remlicht voorbehouden aan de US-uitvoeringen van de 3-serie Coupé en Cabrio. In de andere landen kan het tweetraps remlicht worden geactiveerd zodra de wetgeving dat toestaat.

   

      

BMW 330cd