De nieuwe Lancia Ypsilon

Wereldpremière op de Salon van Genève maart 2003


 

Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon

  

 

 

 

 

Lancia Ypsilon

Lancia Ypslilon - 'vlaggenschip in zakformaat'

 

 

 

 

 

Lancia Ypsilon

Een luxe interieur

 

 

 

 

 

Lancia Ypsilon

Ook de achterkant is a la Lancia vormgegeven

 

 

 

 

 

Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon - bijzonder in alle opzichten

 

 

 

 

 

 

Op de Geneva International Motor Show introduceert Lancia haar nieuwe Ypsilon. Een model met alle stijl en prestige van een topklasse auto gecombineerd met het gemak van een mini. 
 

De nieuwe Lancia Ypsilon stamt duidelijk af van de Thesis en de Phedra, onder meer door zijn grote, opstaande grille en omdat hij dezelfde, unieke Italiaanse kwaliteiten uitstraalt. Het is een auto voor mensen die houden van stijl en zich willen onderscheiden. Daardoor is hij een echt vlaggenschip in zakformaat. Aansluitend bij deze unieke positie in het compacte segment, kan de nieuwe Lancia Ypsilon worden geleverd met een revolutionaire nieuwe aandrijflijn: de fonkelnieuwe 1.3 JTD 16v Multi-jet turbodieselmotor gecombineerd met de verfijnde Dualmode geautomatiseerde versnellingsbak: een aandrijflijn die alle voordelen van benzine- en dieselmotoren én van handgeschakelde en automatische transmissies combineert. De nieuweling biedt tevens een aantal exclusieve opties die hem onbetwist aan de top van zijn segment plaatsen: van het grote Skydome dak tot een dual zone automatisch klimaatcontrolesysteem en een Bose Hi-Fi Sound System. 
 

De vorm van het nieuwe model toont de verfijnde stijl van Lancia’s nieuwe look, die voor het eerst te zien was in het prototype Dialogos en tot bloei kwam bij de Thesis en later de Phedra. 
 

Een rit in de nieuwe Ypsilon zal aantonen dat hij zijn passagiers in alle situaties en weersomstandigheden zal verwennen. Denk hierbij onder andere aan het grote, innovatieve schuifdak, de vooruitstrevende dual zone automatische klimaatcontrole en het uitmuntende Hi-Fi systeem. Het optionele Skydome schuifdak is een groot, glazen schuifdak zoals dat nog niet eerder verkrijgbaar was in deze klasse. Het geeft een heel nieuwe beleving van autorijden. Het fonkelnieuwe systeem beslaat bijna zeventig procent van het dak en bestaat uit twee glazen panelen (één vast en één verschuifbaar) en twee jaloezieën, die onafhankelijk naar de achterzijde van de auto lopen. Het voorste paneel van het dak en de jaloezie openen in slechts zeven seconden en kunnen ook gedeeltelijk geopend worden. Alles wat de bestuurder hoeft te doen, is op de knop drukken. De voorste glasplaat richt zich op en komt als een spoiler over de tweede te liggen. Uiteindelijk schuift hij over aluminium geleiders volledig over het tweede paneel heen. Als de bedieningsknop wordt losgelaten, blijft het paneel in precies die stand staan. Voor de veiligheid is het Skydome dak voorzien van een klembeveiliging, waardoor het paneel terugschuift indien het weerstand ondervindt. 
 

In het interieur kun je genieten van de geweldige klank van het BOSE audiosysteem. Dit systeem met 6 speakers en een subwoofer is speciaal ontwikkeld voor de Ypsilon en komt daardoor perfect tot zijn recht.

Het interieurklimaat is een van de belangrijkste comfortbepalende factoren tijdens een rit. Bovendien is het uiterst belangrijk in verband met de veiligheid, omdat temperatuur, luchtvochtigheid en ventilatie het welzijn van de chauffeur en dus zijn of haar mate van alertheid bepalen. Daarnaast is het verwarmings- en ventilatiesysteem verantwoordelijk voor het ontwasemen van de ruiten. Om deze redenen is de Lancia Ypsilon uitgerust met een vooruitstrevend climate control systeem dat automatisch de temperatuur, luchtstromen, airco en recirculatie regelt door middel van een elektronische controle-unit. Het is een dual zone climate control systeem, wat betekent dat het tegelijkertijd twee verschillende temperaturen kan handhaven: een aan de linkerzijde (bestuurder) van het compartiment en een aan de rechterzijde (bijrijder). De nieuwe Lancia Ypsilon houdt ook rekening met de omstandigheden buiten de auto. Met behulp van sensoren meet het systeem zowel de temperatuur binnen als buiten en stelt het de temperatuurbeleving van de passagiers vast die wordt beïnvloedt door temperatuur, luchtvochtigheid en de stromen van de (behandelde) lucht. Een sensor centraal achter de voorruit meet de straling van de zon op de auto en de hoek waarin de stralen binnenvallen in het passagierscompartiment. Dit stelt het systeem in staat excessieve temperatuurstijgingen in de auto door de zon tegen te gaan, doordat de climate control van tevoren gewaarschuwd wordt. 

De Lancia Ypsilon dankt zijn rijcomfort, betrouwbaarheid, gebruiksgemak en rijplezier voor een belangrijk deel aan de prestaties van de vier beschikbare motoren. De eerste twee zijn de bekende en populaire 60 pk 1.2 en 80 pk 1.2 16v benzinemotoren, prachtige voorbeelden van hoe motoren met een relatief kleine cilinderinhoud voor een hoog koppel en grote rijsouplesse kunnen zorgen. Deze beide viercilinders staan aan de basis van een gamma dat een zeer breed publiek kan bedienen. Beide worden gekenmerkt door souplesse, een laag brandstofverbruik en vlotte prestaties. Beide andere krachtbronnen zijn nieuw: een 95 pk 1.4 16v (benzine) en de revolutionaire 1.3 JTD 16v Multi-jet common rail turbodiesel. Laatstgenoemde levert een maximum vermogen van 70 pk bij 4000 tpm en een koppel van 180 Nm bij 1750 tpm. Deze motor, een monument qua technologie, bestaat uit één stuk met afmetingen van minder dan vijftig centimeter in lengte en 65 centimeter hoogte. Het is de kleinste viercilinder common rail (turbo)diesel op de markt en de enige die niet minder dan zes componenten herbergt in een cilinder met een doorsnee van minder dan zeventig millimeter: vier kleppen, een injector en een gloeibougie. 

Lancia biedt deze 1.3 JTD 16v Multi-jet aan, in combinatie met een Dualmode gerobotiseerde, sequentiële versnellingsbak. Dit is een conventionele handgeschakelde versnellingsbak, voorzien van een innovatief transmissiesysteem. Dit systeem bedient automatisch de koppeling en de versnellingsbak door middel van een elektro-hydraulisch bekrachtigd systeem. 

De Dualmode versnellingsbak biedt twee mogelijkheden: de bestuurder kan de versnellingen zelf kiezen door de versnellingspook op de middentunnel voor- of achteruit te duwen. Of de versnellingsbak wordt in de automaatstand gezet en werkt volledig zelfstandig. Bij dit systeem is er nog keuze uit de standen Normal en Economy. De stand Normal biedt uitmuntend rijcomfort door onder alle omstandigheden uiterst precieze schakelmanoeuvres uit te voeren. De stand Economy richt zich op het reduceren van het brandstofverbruik, vanzelfsprekend zonder dat het rijcomfort hier onder lijdt. De Dualmode gerobotiseerde versnellingsbak is het beste compromis voor mensen die het gemak van een automaat zoeken, maar het plezier en de voldoening van een handbediende versnellingsbak niet willen opgeven. 

De aandrijflijn samengesteld uit de 1.3 JTD 16v Multi-jet motor en de Dualmode versnellingsbak vertegenwoordigt duidelijk het beste wat er momenteel op de dieselmarkt te koop is, zowel qua prestaties als qua brandstofverbruik. Welke motor en versnellingsbak u ook kiest, de Lancia Ypsilon is de ideale auto voor in en buiten de stad. 
 

Terug naar de vorige pagina