Fiat pakt uit tijdens de Salon van Genève 2003

Opvolger van o.a. de Panda en een kleine MPV


 

Fiat Project 350

Fiat Project 350

  

 

 

 

 

Fiat Project 350

Fiat Project 350 - Kleine MPV

 

 

 

 

 

Fiat Project 350

Fiat Project 350 - Ruim interieur

 

 

 

 

 

Fiat 'Project 169'

Fiat 'Project 169' - Opvolger van de Panda, Cinqecento en Seicento

 

 

 

 

 

Fiat 'Project 169'

Fiat 'Project 169' - Ideale stadsauto

 

 

 

 

 

Fiat 'Project 169'

Fiat 'Project 169' - Ook voor lange reizen...

 

 

Fiat zal op de 73ste International Geneva Motor Show een voorproefje geven van twee nieuwe modellen: ‘Project 169’ en ‘Project 350’. Deze nummers zijn interne codenamen voor de nieuwe supermini en nieuwe compacte Multi Purpose Vehicle. 

 

‘Project 350’
De Geneva Motor Show is het podium voor de wereldpremière van de compacte mpv die in de belangrijke Europese landen op de markt komt tussen de komende herfst en het begin van 2004. 
Deze 'kleine' MPV is een auto die de handelbaarheid van een kleine auto en de ruimte van een MPV combineert. 
Dit is de achtergrond van ‘Project 350’, een zeer innovatief model dat een exclusieve uitrusting biedt: een automatische dual zone climate control, zes airbags en een geavanceerde, gerobotiseerde versnellingsbak die zich naar keuze sequentieel laat bedienen of als automaat fungeert. Oh ja, ‘Project 350’ is ook een van de comfortabelste modellen in zijn segment. Het bewijs zit hem in de details: een makkelijke instap, veel verstelmogelijkheden voor bestuurdersstoel en stuurwiel, een wielbasis van 2510 millimeter en een ruime kofferbak, die kan worden aangepast door de verschuifbare 

achterbank te verplaatsen. 

 

De gebruikte materialen in het interieur zijn net zo zacht en buigzaam als in auto’s uit een hoger segment. Het originele dashboard is centraal geplaatst en de bedieningselementen zijn eenvoudig te herkennen en te gebruiken. De versnellingspook bevindt zich centraal op het dashboard, in een zeer ergonomische positie vlak bij het stuurwiel. Bergvakken bevinden zich in het dashboard (twee gesloten dashboardkastjes), grote kaartenbakken op de deuren, in het dak en tussen de voorstoelen. Zelfs de achterpassagiers hebben bergruimtes tot hun beschikking. 
Bovenal zijn alle vijf de stoelen comfortabel, veilig en gebruiksvriendelijk. Ze zijn in een handomdraai op vele verschillende manieren af te stellen, inclusief een geheel nieuwe positie die is ontworpen voor optimale ontspanning. Hierbij worden de voorstoelen omgeklapt zodat ze een tafel vormen, terwijl de leuningen van de achterstoelen meer dan 45 graden achteroverkantelen. De indeling van de binnenruimte in ‘Project 350’ kan worden aangepast aan de behoeften van de klant. Zo zijn er de omklapbare voorstoelen en de in twee delen verschuifbare en neerklapbare achterbank. 

Op het gebied van veiligheid staat de nieuwe compacte mpv aan de top in zijn segment. Het model biedt tot zes airbags (frontairbags met twee trappen, sidebags en windowbags die ook de achterpassagiers beschermen), in hoogte verstelbare veiligheidsgordels met spanners en spankrachtbegrenzers en driepuntsgordels op alle drie de zitplaatsen achterin. De ISOFIX bevestigingspunten zorgen ervoor dat u zelfs de kleinste passagiers in absolute veiligheid kunt vervoeren. ‘Project 350’ biedt ook een zeer grote actieve veiligheid doordat ABS met EBD en Brake Assist standaard zijn, terwijl ESP als optie kan worden besteld, samen met een Hill Holder die het wegrijden op heuvels vergemakkelijkt. Sprankelende prestaties maar een laag brandstofverbruik: de sterke punten van de motoren die voor het nieuwe model worden gebruikt. Ze zijn alle bijzonder stil door hun geoptimaliseerde uitlaatsystemen. De reeks die bij de introductie beschikbaar is omvat een 1.4 16 kleppen benzinemotor en de 1.3 JTD 16v Multi-jet common rail turbodieselmotor, beide te combineren met een handgeschakelde versnellingsbak of de gerobotiseerde ‘Dualogic’ versnellingsbak. De motorenreeks wordt in de maanden daarna uitgebreid met een 1.2 16v en een 1.9 JTD 16v Multi-jet. 
 
‘Project 169’ - "Opvolger" van o.a. de Panda
Fiat is altijd heer en meester geweest in het segment van de supermini’s. Met de wereldpremière van ‘Project 169’ zal zij die positie wederom versterken. Dit model is op het moment het best denkbare antwoord voor klanten die een auto willen met compacte afmetingen, maar wel alle comfort en uitrusting waaraan we door grotere auto’s gewend geraakt zijn. De nieuweling is ontwikkeld om minder brandstof te verbruiken, maar niet minder levendig te zijn. Hij is ideaal voor stadsverkeer, maar ook perfect geschikt voor langere afstanden. 
 
Het nieuwe model bevestigt Fiats’ leidende positie in een segment waar het altijd in heeft uitgeblonken: van de eerste 600 tot de 500, de 126, de Panda, de Cinquecento en de Seicento. Nu wordt het stokje doorgegeven aan ‘Project 169’. 
  
Het interieur past goed bij het uiterlijk van de carrosserie (die in maar liefst tien primaire en jeugdige kleuren wordt geleverd) en is ruim, functioneel en comfortabel. 
Dit aansprekende model heft een belangrijke rol te spelen in een razendsnel groeiende marktsector en voldoet tegelijkertijd aan Fiats historie en missie. De nieuwe kleine auto is uiterst compact, maar biedt een verrassende hoeveelheid passagiersruimte. Met zijn slechts 354 centimeter lengte, 158 centimeter breedte en 153 centimeter hoogte, kan ‘Project 169’ toch plaats bieden aan vier tot vijf personen. Hij is voorzien van een van de meest riante bagageruimtes in zijn klasse (meer dan tweehonderd liter) en biedt de meeste passagiersruimte in zijn segment. Het nieuwe model zal alle sterke punten bevatten van eerdere kleine Fiats, maar tevens de kwaliteit van een hogere klasse bieden als het gaat om comfort, veiligheid, techniek en uitrusting. 
 
‘Project 169’ wordt geleverd met vijf portieren en zal flexibiliteit tot een van zijn sterke punten maken. De achterbank bijvoorbeeld, kan in delen verschoven worden. Slechts één van de mogelijkheden. De handelbaarheid en overzichtelijkheid van de auto behoren ook tot de top in zijn klasse. Voorbeelden zijn de centraal op het dashboard geplaatste versnellingspook (een ergonomisch zeer slimme positie en uniek in dit segment), Dualdrive elektrische stuurbekrachting met speciale manoeuvreerstand (standaard op de midden- en topversies), en de hogere zitpositie die zorgt voor een beter overzicht op de weg. 
 
Het nieuwe model is dus een ideale stadsauto, maar kan ook probleemloos worden gebruikt voor langere reizen. Deze veelzijdigheid wordt verzekerd door drie motoren die zeer goede prestaties leveren bij een sterk verlaagd brandstofverbruik en bij uitstek geschikt zijn voor gecombineerd gebruik in en buiten de stad. Een van die motoren is de 70 pk sterke 1.3 JTD 16v Multi-jet, die enkele maanden na de introductie van het model beschikbaar zal worden. De andere zijn de bekende 1108 cc motor met 55 pk en de betrouwbare 1.2 8v die 60 pk levert. De motoren worden naar keuze geleverd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de nieuwe Dualogic gerobotiseerde versnellingsbak die zich naar keuze handmatig (sequentieel) of automatisch laat schakelen. 
 
De fraaie techniek van dit vooruitstrevende model wordt bekroond met voorzieningen die niet alle supermini’s bieden. Zo kunnen ‘Project 169’ klanten een groot, doorzichtig Skydome dak bestellen, een handbediend of automatisch climate control systeem, een parkeersensor en een prachtig HiFi systeem compleet met cd-speler, subwoofer en bediening op het stuurwiel. 
 
Om de veiligheid van de inzittenden te garanderen, biedt het nieuwe model de volgende zaken standaard of als optie (afhankelijk van de gekozen uitvoering): tot zes airbags, ESP en ABS met EBD. 

 

Terug naar de vorige pagina