Facelift brengt Volvo S80 weer up-to-date


Facelift voor de Volvo S80

De vernieuwde Volvo S80, die op de AutoRAI 2003 zijn première beleefde, behoudt in grote trekken het vertrouwde uiterlijk van zijn voorganger, maar door een aantal aanpassingen in zowel techniek als design is het model weer helemaal bij de tijd. Als je het niet weet moet je wel heel goed kijken wil je verschillen zien. 

 

“Alle nieuwe delen zijn als gepolijste diamanten. Doordat ze goed zijn ontworpen en in de juiste setting zijn geplaatst, roepen ze onmiskenbaar een beeld op van elegantie en prestige”, zegt Steve Harper, de verantwoordelijke man voor het design van de vernieuwde Volvo S80. Het design van de vernieuwde Volvo S80 zit vol met dergelijke ‘diamanten’ – zowel aan de buitenkant als in het interieur. 

 

Van voren...

Het front is drastisch herzien. Het schokabsorberende front rondom de grille heeft een nieuw profiel dat zorgt voor een vloeiender overgang naar de carrosserieflanken en naar het nieuwe spoilergedeelte. De onderste luchtinlaat is gewijzigd en voorzien van een dwarse chroomstrip die de mistlampen met elkaar verbindt. De mistlampen zelf zijn ook vernieuwd en met grotere lichtopeningen uitgevoerd.
 
De grille heeft een nieuw vierkant honingraatpatroon voorzien van een metallic coating in een donkere zilvertint. De omlijsting van de grille is verchroomd. Deze combinatie toont buitengewoon elegant en geeft een driedimensionaal effect. Chroom in combinatie met sierlijsten die in een met de lakkleur harmoniërende tint zijn uitgevoerd, is een kenmerkend designthema van de vernieuwde Volvo S80. Een voorbeeld hiervan zijn de verchroomde portierhandgrepen en de sierlijsten onder de zijruiten. Het ontwerp van de buitenspiegels is aangepast om de luchtweerstand te verminderen en vervuiling van de zijruiten tegen te gaan.

Van achteren... 

De achterzijde van de Volvo S80 is opnieuw ontworpen, maar behoudt vanzelfsprekend zijn gedistingeerde stijl. Het kofferdeksel is voortaan uit één stuk vervaardigd. Het paneel voor de kentekenplaat heeft een andere vorm en is met een chroomlijst afgewerkt. De achterlichtunits zijn iets kleiner om plaats te maken voor de bumperafdekrand, hetgeen geaccentueerd wordt door een smalle chroomstrip onder de achterlicht unit. De tussenliggende ruimte is nu in de kleur van de carrosserie uitgevoerd. De remlichten zijn nu voorzien van LED-verlichting, waardoor ze sneller worden geactiveerd. De achterbumper is sterker afgerond en in de lakkleur uitgevoerd, met uitzondering van het donkergrijze paneel aan de onderkant. Dit paneel harmonieert echter met de aansluitende panelen aan weerzijden van de carrosserie.
  

Het interieur...

In het interieur vinden we nieuwe portierpanelen. Ze versterken de uitstraling van kwaliteit, mede doordat ze vloeiender aansluiten bij het dashboard. De voorportieren hebben nieuwe handgrepen die gemakkelijker bereikbaar zijn wanneer het portier geheel is geopend. Sommige afwerkingsdetails, zoals de middenconsole en de bedieningsknoppen, zijn uitgevoerd in een donkerder antraciettint dan voorheen.
Als optie zijn dashboardpanelen van aluminium of echt notenhout verkrijgbaar. De bedieningsknoppen van het ventilatiesysteem zijn voorzien van chroomaccenten en het schakelaarpaneel voor de elektrisch verstelbare voorstoelen is uitgevoerd in een kleur die met de rest van het interieur harmonieert. De hoedenplank is voorzien van een nieuw soort stoffen bekleding, zoals ook wordt toegepast op de Volvo XC90, terwijl de bekleding van de zonnekleppen in dezelfde stof is uitgevoerd als die van de hemelbekleding.
  

Het instrumentarium...
De meters in het instrumentenpaneel zijn van een nieuw ontwerp. Bij de zescilindermodellen worden de meters omlijst door brede ringen van gepolijst aluminium die voor een elegante en tegelijk sportieve uitstraling zorgen. De vijfcilindermodellen hebben hetzelfde type instrumentenpaneel als de Volvo XC90, met dunne metalen randen om de meters. Een nieuw driespaaks houten sportstuurwiel is als optie verkrijgbaar op de Volvo S80. Het stuurwiel is van hetzelfde type als dat van de S60 en V70.
  
S80 Executive – voor nog meer exclusiviteit
De Volvo S80 Executive is de meest exclusieve versie van de Volvo S80. Begerenswaardige standaardvoorzieningen, zoals een speciale lederen bekleding en dashboardpanelen van echt notenhout, maken het rijden in deze Volvo S80 tot een unieke ervaring. Dankzij de royale beenruimte en enkele speciale opties, zoals een koelkastje en een uniek entertainmentsysteem voor de achterbank, kunnen de achterpassagiers genieten van eersteklas comfort en entertainment.

 

Verfijnde rijeigenschappen
De rijeigenschappen gaan met een sprong vooruit dankzij het uiterst geavanceerde chassismanagementsysteem van het type ‘FOUR C’ (Continuously Controlled Chassis Concept), dat vorig jaar op de Volvo’s S60 R en V70 R is geïntroduceerd. In de Volvo S80 is FOUR C afgestemd op een maximum aan comfort. De bestuurder heeft de mogelijkheid om door een druk op een knop een sportievere onderstelafstemming te kiezen. Het FOUR C-systeem is als optie verkrijgbaar. Een andere nieuwe voorziening is de speciale stuurbekrachtiging van de Duitse specialist ZF. Het systeem geeft de Volvo S80 een directere en responsievere besturing die in een grotere stuurprecisie resulteert.
 

Verkoop en prijzen
De verkoop van de vernieuwde Volvo S80 start in het voorjaar van 2003 en Volvo Cars verwacht er ruim 40.000 stuks per jaar van te verkopen. “De nieuwe Volvo S80 heeft alles in zich om met de allerbeste sedans in het hogere marktsegment te kunnen concurreren”, zo verklaart Hans-Olov Olsson.
 
In Nederland worden er in 2003 naar verwachting 1.350 Volvo’s S80 verkocht. 
De vernieuwde S80 staat in de prijslijsten vermeld vanaf € 37.525,-. Het optionele FOUR C-systeem kost de klant € 2.100,-.
  

     

Facelift voor de Volvo S80

 

Facelift voor de Volvo S80