Dit is de compleet nieuwe Audi A3!


De nieuwe Audi A3

Met de tweede generatie van de A3 presenteert Audi wederom een sportief ‘premium’-model in de compacte middenklasse. Krachtige vier- en zescilindermotoren tot 177 kW (241 pk), quattro-aandrijving en de nieuwe, automatisch schakelende sporttransmissie DSG zorgen samen met het uiterst dynamische onderstel voor het rijplezier dat de sportief gelijnde carrosserie belooft. 

 

De exclusiviteit van uitrusting en materialen is wederom een voor deze klasse unieke afspiegeling van het karakteristieke hoge niveau van de overige Audi-modellen. 
 
Het brede motorenprogramma voor de nieuwe Audi A3 wordt gekenmerkt door drie nieuwe items. De cilinderinhoud van de bijzonder succesvolle TDI-motor is door de ingenieurs vergroot tot twee liter; tegelijkertijd beschikt deze motor voortaan over een cilinderkop met vier kleppen per cilinder. De 2.0 FSI en de 3.2 V6 debuteerden onlangs in respectievelijk de A4 en de TT. De motoren brengen hun vermogen via de voorwielen of naar wens via permanente vierwielaandrijving quattro op de weg. In het kort: 
 
- 3.2-liter V6 met 177 kW (241 pk), 320 Nm (vanaf najaar 2003) 
- 2.0-liter FSI met 110 kW (150 pk), 200 Nm 
- 1.6-liter met 75 kW (102 pk), 148 Nm 
- 2.0-liter TDI met 103 kW (140 pk), 320 Nm 
- 1.9-liter TDI met 77 kW (105 pk), 250 Nm (vanaf medio 2003) 
 
Al naar gelang de motorvariant zijn handmatig geschakelde 5- of 6-versnellingsbakken of een tiptronic beschikbaar. Met zes trappen is deze automatische transmissie een unicum in de compacte klasse. De sterkste benzine- en dieseluitvoeringen kunnen als alternatief worden uitgerust met de nieuwe, direct schakelende sporttransmissie (DSG). Deze innovatieve krachtoverbrenging – geďnspireerd door autosporttechnologie – maakt dankzij een geautomatiseerde, dubbele koppeling bliksemsnel schakelen mogelijk, zonder onderbreking van de trekkracht. Dit vormt een garantie voor puur rijplezier. Deze sporttransmissie werd onlangs geintroduceerd in de Audi TT 3.2 V6 Quattro.
 
De bestuurder schakelt de versnellingen naar keuze sequentieel met de keuzehendel of via peddels aan het stuurwiel. Extra voordeel: de DSG-transmissie biedt naar wens ook het comfort van een automaat en schakelt dan – elektronisch geregeld – zelfstandig. Omdat hij zonder vermogensverliezende koppelomvormer werkt, onderscheidt dit systeem zich door dezelfde dynamiek en het lagere brandstofverbruik van een handgeschakelde versnellingsbak. De DSG-uitvoeringen zijn vanaf najaar 2003 beschikbaar. 
De permanente vierwielaandrijving quattro is als voorheen zonder gelijke in deze ‘premium-league’ van de compacte klasse. Met quattro wordt het motorvermogen van de sterkste A3-uitvoeringen optimaal omgezet in aandrijving. Quattro levert daarmee de voorwaarde voor zowel een hoge mate van rijdynamiek als van actieve veiligheid. 16- of 17-inch lichtmetalen velgen (17-inch is standaard op de Ambition-modellen) verbeteren de prestaties bij het rijden nog verder en zetten ook visueel sportieve accenten. Het potentieel van de remsystemen, met grotere remschijven, is afgestemd op het toegenomen prestatievermogen van de motoren. 
 
Het zelfs voor twee snowboards geschikte skiluik met uitneembaar skifoudraal, en de lichtsensor voor de automatische inschakeling van de verlichting, accentueren het ‘premium’-karakter van de Audi A3. Een auto die ook in zijn tweede generatie weer talrijke trends zet binnen het ‘premium’-segment van de compacte middenklasse.

 

De nieuwe A3 wordt in juni 2003 op de Nederlandse markt verwacht. De prijs is nog niet bekend. 
  

     

Het interieur van de nieuwe Audi A3

 

De nieuwe Audi A3