Audi TT Coupé 3.2 V6 Quattro 

250 pk sterke V6 en revolutionaire transmissie


 

Audi TT Coupé 3.2 V6 Quattro

Audi TT 3.2 Quattro

  

 

 

 

 

Audi TT Coupé 3.2 V6 Quattro

Grote achterspoiler voor neerwaatse druk

 

 

 

 

 

Audi TT Coupé 3.2 V6 Quattro

Voorspoiler met luchtinlaten en zijdelingse kieuwen

 

 

 

 

 

Audi TT Coupé 3.2 V6 Quattro

Het interieur van de Audi TT 3.2 Quattro

 

 

 

Audi presenteert een 3,2-liter zescilindermotor en een volledig nieuwe transmissietechniek voor de TT Coupé. Met de revolutionaire Direct-Shift-Gear (DSG) is het gelukt om een de automatische transmissie ook eigenschappen van een handgeschakelde bak mee te geven. 

 
De krachtbron is de bekende 3,2-liter V6-motor die ook in de Volkswagen Phaeton en Golf R32 ligt. Met zijn blokhoek van 15 graden heeft hij bijzonder compacte afmetingen en is daarmee bij uitstek geschikt voor een inbouwpositie dwars op de rijrichting. De klepbediening vindt plaats met wrijvingsarme roltuimelaars met hydraulische klepspelingscompensatie. Andere details, zoals de continu verstelbare in- en uitlaatnokkenassen en het omschakelbare inlaatspruitstuk verschaffen de zescilinder voordelen voor wat betreft koppel, vermogen en lage emissies. Met name op dit gebied werden voor de toepassing van de motor in de TT opnieuw veel details verder geoptimaliseerd om het maximum vermogen en het koppelverloop nog verder te verbeteren. De 3.2 levert 184 kW/250 pk en biedt een breed koppelniveau, met een maximum waarde van 320 Nm tussen 2.800 en 3.200 t/min.
 

Voor de acceleratie van 0-100 km/h heeft de Audi TT 3.2 slechts 6,4 seconden nodig; de topsnelheid wordt bij 250 km/h begrensd. Het gemiddelde verbruik bedraagt 9,8 liter per 100 kilometer. Wat met name opvallend is is het relatief lage verbruik voor een auto met automatische transmissie.
De techniek van deze wereldwijd unieke ‘dubbel-koppelings-transmissie’ heeft zijn oorsprong in de autosport. Reeds in 1985 voerde Walter Röhrl succesvolle testritten uit met de Audi Sport quattro S1.
 
Een van de RS 4 afgeleid 17-inch dubbelzuiger remsysteem zorgt voor een passende vertraging. Vóór heeft de TT 3.2 vaste remklauwen met geventileerde remschijven met een diameter van 334 millimeter. Achter werken vaste remklauwen met geventileerde remschijven met een diameter van 265 millimeter. Net als alle andere TT’s is de nieuwe 3.2 quattro uitgerust met ESP, inclusief geïntegreerde remassistent.
 
Ook aan de buitenzijde demonstreert het nieuwe topmodel van het TT-programma zijn dynamiek. Belangrijke modificaties ten opzichte van de andere TT-modellen zijn de andere achterspoiler en de voorspoiler met grotere luchtinlaten en zijdelingse kieuwen. Met de grotere achterspoiler wordt in verband met de hogere prestaties van de TT 3.2 quattro de opwaartse kracht aan de achteras verder gereduceerd. De voorspoiler is in verband met de grotere behoefte aan koellucht voorzien van grotere luchtinlaten, zonder dat de aërodynamische eigenschappen zijn veranderd. De luchtweerstand blijft met een Cw-waarde van 0,32 gelijk.
 
Daarnaast is de de TT 3.2 quattro standaard uitgerust met Xenon-koplampen met automatische lichthoogteregeling, alsmede met titaniumkleurige koplamppanelen. In het interieur onderscheidt hij zich met de vast aan het stuur bevestigde schakelpeddels, de in gepolijst aluminium uitgevoerde schakelcoulisse en een instrumentenpaneel, waarvan de schaalverdeling van de snelheidsmeter loopt tot 280 km/h (wat de auto ook moet kunnen halen indien deze niet begrensd zou zijn)
 
De Audi TT 3.2 quattro wordt medio 2003 op de Nederlandse markt worden gebracht.
De prijzen zijn nog niet bekend.

Terug naar de vorige pagina