Honda Accord Tourer


Honda Accord Tourer

Honda introduceert in het voorjaar van 2003 de Accord Tourer in Europa. Net zoals de in Parijs gepresenteerde Accord sedan hoort deze in het bovenste segment van de middenklasse thuis. De nieuwe stationversie blinkt uit door zijn hoge prestatieniveau, het communicatieve onderstel, een voortreffelijke afwerking en zijn onderscheidende uiterlijk.

 

 

Ten opzichte van de eveneens gloednieuwe Accord sedan is de Tourer 85 mm langer, waarvan 50 mm aan de wielbasis zijn besteed. Dankzij de compacte, in lengterichting geplaatste achterwieldraagarmen behoort de inhoud van de bagageruimte tot de top in deze klasse: 576 liter (VDA) tot 921 liter met neergeklapte achterbank. Dat de Accord Tourer praktisch is in het gebruik, blijkt ook uit de bijzonder brede laadopening en de afsluitbare opbergruimte onder de vloer van de bagageruimte.

De praktische gebruiksmogelijkheden betekenen niet dat de Accord Tourer een vierkant uiterlijk heeft gekregen. Integendeel, de grote laadcapaciteit gaat schuil achter een slank profiel met vloeiende lijnen en een aan de achterzijde sterk naar elkaar toelopende boven- en onderlijn van de zijramen.

Bijzondere achterbank en achterklep
De Accord Tourer is voorzien van een achterbank die in één beweging in zijn geheel is neer te klappen. Door een hendel over te halen komt de zitting rechtop te staan op de vloer, wordt de rugleuning plat gelegd en veranderen zelfs de hoofdsteunen van positie. 
Het resultaat: een volkomen vlakke laadvloer. Ook de veiligheidsgordels vormen geen obstakel, want deze zijn in de rugleuningen geïntegreerd. Dit bedieningsmechanisme is een grote stap vooruit in vergelijking met de systemen in andere auto’s. Bovendien is de achterbank 60:40 deelbaar.

Een andere handige functie heeft betrekking op de achterklep, die met een druk op de knop van de afstandsbediening is te openen en sluiten. Ook zonder sleutel vergt het sluiten geen kracht, want onderaan de klep is eveneens een bedieningsknop aangebracht. Vanzelfsprekend is het nog steeds mogelijk om de klep op de gebruikelijke wijze met de hand te openen en sluiten, maar wie eenmaal het gemak van de elektrische bediening heeft ervaren, wil niet meer zonder.

Motoren en uitrusting als sedan
Er is keuze uit dezelfde twee motoren als waarmee ook de sedan begin volgend jaar leverbaar wordt: een 155 pk (114 kW) sterke 2.0 plus een 2.4 van 190 pk (140 kW). Beide motoren zijn voorzien van DOHC i-VTEC technologie, waardoor bij elk toerental veel kracht voorhanden is, zonder dat dit een hoog brandstofverbruik of emissie-uitstoot tot gevolg heeft. De 2.0 is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak en de 2.4 telt één versnelling meer. Als optie zijn beide krachtbronnen ook te combineren met een 5-traps automaat met Sequential Sports Shift.
Het communicatieve onderstel draagt bij aan een veilige wegligging. Ook de stijve carrosseriestructuur draagt bij aan de goede eigenschappen van de wielophanging. Iedere Accord Tourer is voorzien van ABS, EBD en remassistent. De 2.4 beschikt bovendien over VSA (Vehicle Stability Assist).

De standaarduitrusting omvat verder onder andere airconditioning met gescheiden klimaatregeling voor bestuurder en voorpassagier alsmede voor-, zij- en gordijnairbags. Als optie is een DVD navigatiesysteem met touch screenbediening verkrijgbaar.

De verkoopstart van de nieuwe Accord Tourer in Europa is in het voorjaar van 2003. De Tourer wordt deze herfst al leverbaar in Japan, waar hij Wagon heet.

 

Honda Accord Tourer