Mercedes C 30 CDI AMG - Sportieve diesel


Mercedes-Benz C 30 CDI AMG

Mercedes-Benz introduceert, in samenwerking met haar huistuner AMG, de dieselmotor in de sportauto's. Zo kunnen de C-klasse sedan, combi en Sports Coupé vanaf februari 2002 ook worden geleverd met een door AMG ontwikkelde 3.0 6-cilinder dieselmotor. 

 

 

 

Met de C 30 CDI AMG verbreedt Mercedes-AMG het leveringsprogramma van sportieve auto’s: de geheel nieuw ontwikkelde, direct ingespoten turbodiesel met common rail-technologie ontwikkelt een maximum vermogen van 170 kW/231 pk bij 3800 t/min. Het maximum koppel van 540 Nm wordt tussen 2000 en 2500 t/min bereikt. 

Sportieve vijfcilinder common rail-dieselmotor als technisch paradepaardje van AMG
De sportieve prestaties van de CDI-motor zijn opmerkelijk voor een diesel. Om vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren, hebben de sedan- en sportcoupé-versies van de C 30 CDI AMG slechts 6,8 seconden nodig, terwijl hun topsnelheid 250 km/h bedraagt. Voor de combi-versie liggen deze waarden op respectievelijk 7,0 seconden en 245 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik volgens EU-cyclus ligt op 7,6 l/100 km (sedan en sportcoupé) respectievelijk 7,9 l/100 km (combi), waarmee een actieradius van zo'n 800 kilometer mogelijk is.

 

Onder de motorkap van deze diesel-trendsetter bevindt zich een door AMG getunede vijfcilinderlijnmotor met directe dieselinspuiting van het common rail-type, uitlaatgasturbocompressor, interkoeler en uitlaatgas-recirculatiesysteem. De krachtige AMG CDI-motor heeft een cilinderinhoud van 2950 cm3 en is van diverse nieuw geconstrueerde motorcomponenten voorzien. Zo is er o.a. een nieuw ontwikkeld gloeisysteem toegepast. Hoge voorgloeitemperaturen met korte gedoseerde voor- en en exact gedoceerde nagloeitijd stellen een rustige stationairloop zeker. 

Met het oog op de Mercedes-reputatie van betrouwbaarheid en duurzaamheid hebben de ingenieurs van Mercedes-AMG de complete motor opnieuw geconstrueerd. De belangrijkste aanpassingen zijn een geoptimaliseerd krukmechanisme, versterkte zuigers met oliesproeierkoeling van de zuigerbodems, een geoptimaliseerde bevestiging van de cilinderkop en een oliepomp met grotere capaciteit.

Behalve de elektronisch geregelde uitlaatgasrecirculatie werd ook het uitlaatsysteem nieuw ontworpen; het royaal bemeten AMG-systeem is voorzien van uitlaatpijpen met een diameter van 76 millimeter en de dunwandige katalysator is dichtbij de motor op het schutbord gemonteerd. De verchroomde dubbele eindpijp verwijst op discrete wijze naar de kracht van het nieuwe CDI-model.

Dynamisch rijkarakter dankzij vijftraps automaat met AMG SPEEDSHIFT
De 170 kW/231 pk sterke motor van de C 30 CDI AMG is gekoppeld aan een vijftraps automatische transmissie met AMG SPEEDSHIFT. Dit systeem verenigt de dynamiek van een handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een automaat. De elektronische overbrugging van de koppelomvormer vanaf de eerste versnelling vormt een tot dusver bij dieselauto’s onbekend fenomeen, dat bijdraagt aan het uiterst dynamische rijkarakter. Andere bijzonderheden van het AMG SPEEDSHIFT-systeem zijn de optimale versnellingskeuzefunctie voor de grootst mogelijke acceleratie en de actieve terugschakeling tijdens het remmen. De responsievere en snellere schakeling onderstreept het sportieve karakter van de snelle AMG-dieselauto’s.

Onderstel en remmen afgestemd op dynamisch rijkarakter
Ook het onderstel en de remmen zijn volledig aan het sportieve rijkarakter aangepast. Het AMG-sportonderstel is afgeleid van de C 32 AMG. Veren en dempers zijn evenals de stabilisatoren aangepast. Brede banden in de maat 225/45 ZR 17 (vóór) respectievelijk 245/40 ZR 17 (achter) om sterling-zilver gelakte lichtmetalen AMG-velgen in dubbelspaaks design zorgen niet alleen voor een uitmuntende wegligging, maar brengen ook visueel het sportieve karakter van de auto’s tot uitdrukking. 

Ook het standaard gemonteerde AMG-stylingpakket, met AMG voorspoiler, dorpelverbreders en AMG achterbumper, benadrukt de dynamiek van de C 30 CDI AMG combi en sedan. De sportcoupé is uitgerust met het sportpakket Evolution. In het interieur tonen de snelle CDI-modellen hun sportieve ambities door middel van een nieuw AMG-instrumentenpaneel.

Vanaf februari volgend jaar zal de C 30 CDI AMG in de showrooms van de Mercedes-Benz-dealers te bewonderen zijn. De sedan, combi en Sports Coupé zullen van eigenaar ruilen voor respectievelijk € 74.000,-, € 76.500 en € 68.000,-.
  

Mercedes C30 CDI