De nieuwe Audi S4 met 4.2 liter V8


 

Audi S4 Limousine

 

Audi S4 Limousine

 

Audi S4

 

Audi S4 Avant

 

Audi S4 Avant

 

 

 

Op de Autosalon van Parijs 2002 presenteerde Audi het sportieve topmodel van de A4-serie. Net als zijn voorganger is ook de nieuwe S4 verkrijgbaar als Limousine en Avant.
 
Het hart van de nieuwe Audi S4 is natuurlijk zijn motor: een voor de S4 nieuwe en verder ontwikkelde V8 met een aan de achterzijde van de motor geplaatste distributieketting en een cilinderinhoud van 4,2 liter. Deze heeft een vermogen van 253 kW (344 pk) en een koppel van 410 Nm. Daarmee zet de S4 nieuwe maatstaven in de sportieve middenklasse. Maatstaven voor buitengewone vermogensontplooiing, als gevolg van de grote cilinderinhoud, en dientengevolge ook maatstaven voor een bijzondere rijdynamiek.
 
De trekkracht van de achtcilinder laat de nieuwe Audi S4 met handgeschakelde
6-versnellingsbak in slechts 5,6 seconden van 0-100 km/h sprinten. De acceleratie van 0-200 km/h is met 20,6 seconden al even indrukwekkend. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h.

Net als de vorige S4, met een 2,7-liter V6 Biturbo, heeft de totale V8-motor een gewicht van slechts 195 kg. Dit resulteert in duidelijke voordelen op het gebied van gewichtsverdeling en rijdynamiek.
 
Het motorvermogen gaat via een kort gespatieerde, extreem precies schakelende
6-versnellingsbak van de jongste generatie, via de permanente quattro-vierwielaandrijving naar de 18-inch grote wielen. De bak wordt bediend met sportief-korte pookbewegingen.
  
Kenners zien aan de krachtig gelijnde, compleet in lakkleur uitgevoerde voorbumper met grote luchtinlaten, de Xenon-koplampen met titaniumkleurige binnenlijsten, en de buitenspiegels uit gepolijst aluminium dat het hier een bijzondere Audi betreft.
 
Aan de achterzijde onderscheiden de S4-modellen zich door de karakteristieke, krachtige uitlaat-eindpijpen aan beide zijden en bij de Limousine door de bescheiden achterspoiler.
 
De Audi S4 is ook direct herkenbaar aan zijn interieur. Zo onderscheidt het instrumentenpaneel zich door de voor S-modellen karakteristieke grijze tint van de wijzerplaten en door speciale wijzers. Het sportieve karakter van de auto wordt geaccentueerd door het lederen driespaaks sportstuurwiel met S-embleem. Verder omvat de standaarduitrusting uitgebreid elektrisch verstelbare Recaro-sportstoelen. Deze bieden zowel een uitstekende zijdelingse steun in bochten als een optimaal zitcomfort bij lange ritten.
 
De S4 wordt in maart 2003 op de Nederlandse markt verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.

 

Terug naar de vorige pagina