KSC Car-Tuning

Roll over, lay down in Venlo

Tuning, styling, verlichting, remmen, audio, alarmen, verlaging, wielen en banden. KSC Car-Tuning in Venlo is een one-stop shop voor de autoliefhebber. Vooral voor extreme spatbordverbredingen moet je bij KSC Car-Tuning zijn, want als een van de weinige bedrijven in Nederland is deze winkel gespecialiseerd in het omrollen van wielkasten. Roll over, lay down!

 

Carcept BMW 3-serie E36

Voor vele merken, waaronder BMW, levert KSC-Tuning de bekende body-kits van Carcept.

   

In deze moderne tijd kun je niet om internet heen, maar Robert Ehren is niet onverdeeld blij met het Net. "Internet verpest de markt", zegt hij. "Mensen zoeken alles af om te weten waar iets het goedkoopst is. En bellen jou dan, om te horen of je nog goedkoper bent. Ze rijden voor een paar tientjes minder naar Duitsland en vergeten voor het gemak de benzinekosten. Komen ze thuis, past het niet..."

 

Londen

Met tuningland-bij-uitstek Duitsland op een paar kilometer afstand, is het leven van een tuning- en stylingshop in Venlo niet eenvoudig. Maar dat wist Robert Ehren vanaf het begin, toen hij in 1994 samen met een vriend KSC oprichtte. "We sleutelden altijd al aan onze eigen auto's, als hobby", kijkt Robert terug. "Na een tijdje kregen we vragen van onze vrienden, of we dat voor hen ook konden doen. Maar toen we dingen als verlagen en uitlaten

wilden doen, was daar moeilijk aan te komen. Nou hadden we in het Engelse tuningmagazine Max Power allerlei mooi spul gezien, dus zijn we eens in Engeland wezen kijken. Nou, je staat er versteld van wat er daar allemaal te koop is. Alleen in Londen heb je al zo'n 300 tuningwinkels!!! M'n mond viel open."

         

Inbraak

"Het probleem was alleen: om aan dat spul te komen, moet je ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. We besloten dus zelf zo'n zaak te beginnen. Met mijn vriend heb ik een locatie gezocht en we hebben ons bij de KvK ingeschreven, als KSC. In 1996 gingen we open. Maar toen we van importeurs spullen wilden hebben om de vitrines te vullen, bleek dat niemand je 'gratis' voorraad wil leveren. Zelf uitgestelde betaling is heel moeilijk. We zijn dus met niks begonnen. Onze eerste klanten waren vrienden en bekenden. Trouwens, in maart waren we open gegaan en in april hadden we onze eerste inbraak al te pakken! Nota bene 24 uur voordat het beveiligingsbedrijf een alarminstallatie zou aanbrengen. Dat was een grote strop voor ons. En de politie deed er niks aan, want er was in de stad ook net een grote brand geweest en dat was belangrijker..."

 

Alles verkopen

"De eerste jaren leverden we spullen van Nederlandse importeurs; later haalden we ook dingen uit Duitsland. Ons motto was: we verkopen alles, proberen aan alle vragen te voldoen. Maar nu we importeur geworden waren van een paar merken, zaten we in een spagaat tussen het leveren aan particulieren en aan de vakhandel. Omdat mijn partner de voorkeur gaf aan de groothandel, zijn we in maart 2001 uit elkaar gegaan. En vanaf dit nieuwe adres bedien ik de particuliere markt."

 

BMW en VW

"Mijn klanten zijn voornamelijk BMW- en VW-rijders. Bij die merken ligt ook mijn kennis." Tussen die klanten blijken soms vreemde verrassingen te zitten. "Ik heb eens een klant gehad", vertelt Robert, "met een BMW M5. Die had ergens een sportuitlaat gekocht. We hebben die auto op de rollenbank gezet en door die uitlaat was hij maar liefst 60 pk verloren! Ik heb er toen een Supersprint onder gezet en toen had hij ineens 15 pk meer dan standaard..." "Uitlaten is een van mijn specialiteiten", zegt Robert, ten overvloede. "Naast Supersprint verkopen we hier ook Remus, Devil, Sebring, SAT en Eisenmann. Die laatste twee merken zijn roestvrijstalen uitlaten voor de duurdere modellen. Hun uitlaten zijn er in drie versies: met een zachte sound, met een gemiddeld geluid en met een supersound."

    

Voor de ademhaling van de motor

Voor de ademhaling: op de achtergrond universele eindpijpen van JOM en een 57i-kit van K&N. Voorop: een eindstuk van Laser en universele, vierkante airboxen van Sandtler.

     

Wielkasten omrollen

Wie niet een complete uitlaat zoekt, maar alleen een eindpijpje, is bij KSC Car-Tuning ook aan het goede adres. "Eindpijpjes zijn heel populair", zegt Robert. "Je hebt dan meteen een veel betere look dan met dat rietje dat er normaal aan zit." Naast uitlaten heeft KSC Car-Tuning nog een ander specialisme: het omrollen (verbreden) van wielkasten. "Wij zijn een van de weinigen in Nederland die dat doen", legt Robert uit. "Het is een vak apart. En wij hebben er vijf jaar ervaring in. Dat komt doordat we veel extreme wielen verkochten. Die waren te breed voor de standaard spatborden en dan kun je er wel een spatbordverbreder op zetten, maar het is veel mooier als je de wielkastrand omrolt, dus breder maakt. Staat meteen een stuk stoerder, een echte race-look."

 

Low down look

Op het gebied van wielen en banden is er een enorme keuze, maar om het overzichtelijk te houden, beperkt KSC Car-Tuning zich tot een aantal bekende merken. Wat betreft wielen is Robert erg te spreken over Momo, OZ, TSW en Brock. Voor de banden die daar omheen gaan, kiest Robert meestal uit Goodyear, Dunlop, Michelin en Toyo. Voor de echte low down look heeft KSC Car-Tuning verlagingssetjes van H&R, KW, Bilstein, Apex, Eibach, MAD en onze eigen vaderlandse trots: Koni. Remschijven en remblokjes worden betrokken van EBC en het uit de Formule 1 bekende Brembo.

      

Fraai lichtmetaal uit Venlo: Momo 'Twin' (17 inch) en Brock 'B6' (volchroom, 18 inch).

  

Powerboost Valve

Chiptuning is niet een branche waar Robert erg actief in is. "Ik heb wel een relatie in Duitsland die voor ons een programma kan uitlezen en aanpassen, maar het is niet iets dat bovenaan ons lijstje staat. Als het om motortuning gaat, kies ik liever voor mechanische tuning. Andere nokkenassen bijvoorbeeld van Schrick, en een powerboost valve van FSE. Een powerboost valve is een benzinedrukregelaar. Als je dat zegt, denken veel mensen dat je die gebruikt om meer benzine in te spuiten, maar dat is het niet. Hij spuit evenveel in, maar onder een hogere druk, zodat het fijner vernevelt. Door de fijnere nevel is de verbranding beter, dus krijg je meer vermogen en een lager verbruik."

 

Krachtbobines

"Om de verbranding nog verder te optimaliseren, leveren we bougies en bougiekabels van Splitfire. En voor een extra sterke vonk hebben we krachtbobines van Lumenition en Valeo. Ik heb ook nog een tip voor mensen die wat speciaals zoeken op het gebied van luchtfilters. Sandtler heeft vierkante filterhuizen, airboxen, die legio aansluitmogelijkheden hebben en door hun verschillende diameters universeel bruikbaar zijn. En het staat ook heel bijzonder, onder je motorkap."

  
KSC Tuning en Styling

Motortuning van KSC Car-Tuning: bougies en bougiekabels van Splitfire, een benzinedrukregelaar van FSE en een krachtbobine van Valeo.

   

Extreem spul

Ook wat uiterlijke verfraaiing betreft, kun je bij KSC Car-Tuning uit een breed gamma putten. "We leveren spoilerpakketten van Rieger, Seidl, Mattig, Bonrath, Jom, Dietrich en Carcept. Carcept komt uit BelgiŽ en dat is prachtig extreem spul! Daar verwachten we veel van, want de mensen gaan steeds meer vragen. Gewone spoilers zijn te gewoon, dan vragen ze: heb je niks anders? Nou, dat hebben we dus!" Op het gebied van verlichting is de Lexus-look tegenwoordig erg gewild en KSC Car-Tuning kan dit soort fraaie, heldere knipperlichten dan ook leveren voor een steeds groter aantal modellen, onder andere van merken als In.Pro en Hella. Wat ook een opkomende rage  is, zijn de ring-koplampen van BMW, die nu ook leverbaar zijn voor vroegere BMW modellen, waaronder de E36.

 

Alarmen

Voor het interieur levert KSC Car-Tuning de accessoires van MHW. "Vooral chromen accenten zijn erg in trek", zegt Robert hier over. "Daarnaast zijn we dealer van Momo, dat een uitgebreid programma van pookjes, sturen, pedalen enzovoort levert. Audio en multimedia leveren we uiteraard ook, van merken als Pioneer, Sony en MTX. Om je dure auto te beschermen, hebben we alarmen van Meta en GT Alarm. Meta is prachtig spul", zegt Robert enthousiast. "Ze geven vijf jaar garantie en als er bijvoorbeeld een handzender stuk is, sturen ze meteen een nieuwe. Kijk, zulk materiaal verkoop ik graag." Over 'graag' gesproken: welke klanten ziet Robert het liefst in z'n zaak? "Creatieve mensen", zegt hij. "Mensen die zelf dingen doen, die origineel zijn." Nou, origineel zijn dat lukt wel, met zo'n uitgebreide keus als daar in Venlo. Verras Robert maar eens, met je creatieve ideeŽn.

  

KSC

Met de klok mee: een achterlicht voor de Golf-3, een M5-look koplamp voor de BMW 3-serie, een helder bumperknipperlicht voor de Golf-2, twee heldere zijknipperlichten voor de Golf-3 en 4 en heldere bumperknipperlichten voor de Golf-3; bijna alles van JOM.

   

KSC Car-Tuning

www.ksc-cartuning.nl

robert@ksc-cartuning.nl

 
Terug naar de vorige pagina
 

  

© 2002 The CSI Web Company - all rights reserved