_

Bugatti EB 16/4 Veyron: bijna productierijp


Bugatti EB 16/4 Veyron

Al eerder plaatsen wij de Bugatti EB 16.4 Veyron in de schijnwerper, die in 2000 in Parijs stond. En ook hier laten we de EB 16/4 Veyron zien. Voor de hand liggende vraag: wat is het verschil, behalve dat het puntje vervangen werd door een schuine streep? (Tenminste: in de folder; in de persmap is het nog een puntje...)

 

Het verschil is dat de nieuwe versie, die in Frankfurt voorgesteld werd, weer een stapje dichter bij het productiemodel ligt, zoals Bugatti ofwel het VAG-concern dat in 2003 gaat uitbrengen. De meest in het oog springende verandering is de kleurstelling: van zilver op blauwzwart is het nu rood op zwart. Misschien bang geworden door de staartlastigheid van de Audi TT, kreeg de nieuwe Bugatti een achterspoiler, die op snelheid omhoog komt. Achter de voorwielen zit nu een luchtuitlaat in de dorpel. De neus kreeg een spoilerlip en ook de dorpels kregen een scherp randje. De deuren zijn iets naar achteren geschoven en de hele auto werd iets langer. De koplampen zitten wat hoger. En het interieur is bekleed in een uiterst besmettelijk lichtbruin leer. Wat overigens prima kleurt bij de aluminium console. De technische gegevens worden ook steeds duidelijker: zoals het er nu naar uitziet, krijgt de Bugatti een 8.0 liter W-16 motor met 64 kleppen (!) die bij slechts 600 toeren het ongelooflijke vermogen van 1001 pk ofwel 736 kW levert. Dat zorgt, mede dankzij 4 turbo's, voor een ongelooflijk koppel: 1250 Nm bij 2200 tot 5500 toeren per minuut. Via zeven versnellingen - zo verveel je je dus nooit -  leidt dat tot een top van 406 km/u en een acceleratie van 0-300 km/u in minder dan 14 seconden. Waar je dat kunt proberen? Onze gok is dat je een paar rondjes mag draaien op de testbaan van Volkswagen. Meer weten en zien over Bugatti? Kijk dan eens op www.bugatti.co.uk en voor de echte Bugatti klassiekers kun je terecht op www.bugatti.vintageweb.net.

 

 

Bugatti EB 16/4 Veyron

 

 

     

Terug naar de vorige pagina