De Hyundai Coupé is geëvolueerd van een sportieve 2+2 naar een stijlvolle Gran Turismo. Een nieuw design, een gewijzigd en ruimer interieur en een V6 met zesbak vormen enkele van de tastbare bewijzen van deze ontwikkeling. Als je de auto bekijkt oogt deze ook nog eens een stuk volwassener.


 

Hyundai heeft het nieuwe karakter van de Coupé met zorg ontwikkeld. De technici en designers werkten 45 maanden aan de auto, wat illustreert dat er meer dan alleen een facelift heeft plaatsgevonden. Het ontwikkelingsteam kreeg de opdracht mee een nieuwe coupé te realiseren die in uiteenlopende markten in de smaak valt. Het resultaat is een stijlvolle, comfortabele en gebruiksvriendelijke coupé met een sportieve ondertoon.

Shiftronix
Het topmodel is voorzien van Hyundai's 2.7i V6 motor, naar keuze met zesbak of Shiftronix-automaat waarmee de bestuurder ook zelf kan schakelen (Shiftronix heette voorheen H-matic). Op de productiewijze van de krukas van deze motor heeft Hyundai een aantal patenten aangevraagd. De krukas met zes contragewichten kenmerkt zich door een betere en stillere loop. Bovendien liggen de productiekosten lager. Naast de zescilinder blijft de bekende tweeliter viercilinder met handbediende vijfbak leverbaar.

Door de toegenomen afmetingen en standaardopties ligt het gewicht van de nieuwe Coupé hoger dan dat van zijn voorganger. Verfijning van de aandrijving en een betere stroomlijn (cW 0,342) zorgen ervoor dat hij beter presteert. Het nieuwe design en de grotere afmetingen resulteren daarnaast in extra laadruimte en meer plaats voor de inzittenden.

Onderstel
Het onderstel is op elementaire punten ingrijpend gewijzigd. Extra spoorbreedte en een langere wielbasis dragen eveneens bij aan de rijkwaliteiten. Vóór is de Coupé voorzien van MacPherson-veerpoten, achter is een Dual-link ophanging gemonteerd. Medio januari 2002 arriveert de nieuwe Coupé bij de dealers. De prijzen beginnen bij 21.325 euro voor de 2.0i F. Rekening houdend met het grotere formaat, de bijzondere uitstraling en de rijke uitrusting is hij daarmee scherper geprijsd dan zijn gelijkgenaamde voorganger. ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeler) en airbags zijn standaard, evenals elektrische bediening van ruiten en spiegels, cruise control, een boordcomputer en lichtmetalen velgen.

De zescilinder met handgeschakelde zesbak of Shiftronix komt op 27.195 euro. Daarmee hanteert Hyundai een unieke formule: er is geen prijsverschil tussen de versie met automaat en die met handbak.

 

 

 

 

Terug naar de vorige pagina