Nu SsangYong is losgekoppeld van Daewoo en als een zelfstandig merk verder gaat kunnen we heel wat nieuws verwachten van het merk. Als eerste zien we de Rexton die een concurrent moet worden voor o.a. de Mercedes M-klasse en de BMW X5.


 

Italdesign legde de basis voor de karakteristieke, heldere neo-futuristische lijnen van de Rexton, wat tevens de Europese uitstraling van de nieuwe SsangYong verklaart. De carrosserie heeft een kenmerkende en strakke vorm, waarin de robuuste sculptuur van een stoere, imposante 4x4 duidelijk naar voren komt. De ronde, gladde vormen van de Rexton tonen weliswaar gracieus, het design laat er geen twijfel over bestaan dat het hier om een stoere, gespierde 4x4 gaat.

Ontwikkeling
Bij de ontwikkeling van het nieuwe topmodel heeft SsangYong onder meer de Lexus RX300, de Mercedes-Benz M-klasse en de BMW X5 als voorbeeld gebruikt. Veel aandacht is uitgegaan naar de veiligheid, waarbij zowel de strenge Amerikaanse als de nieuwste Europese voorschriften als minimumnorm gehanteerd werden. Evenzeer besteedden de technici aandacht aan het milieu. Met als resultaat dat de nieuwkomer aan de Euro III emissienormen voldoet. Daarnaast is 85 procent (naar gewicht) van de gebruikte materialen recyclebaar.

Innovatieve productieoplossingen dragen bij aan lagere kosten en daarmee aan een attractieve prijsstelling. De carrosserie telt 3.700 laspunten, ruim een kwart minder dan bij de Musso, zonder dat het ten koste gaat van de stijfheid. Daarnaast is het aantal montagehandelingen aan de productielijn met tien procent verminderd ten opzichte van de Musso. In de klasse van de Rexton spreekt topkwaliteit vanzelf. Het streven van SsangYong is een vijftien tot dertig procent hogere score dan de concurrentie in de internationale kwaliteitsnormering van de auto-industrie, de IQS (Initial Quality Survey).

Maximale luxe
In het segment van de Rexton is maximale luxe een vereiste: de 4x4 is dan ook leverbaar met voorzieningen als elektronisch gestuurde vierwielaandrijving, elektrische stoelverstelling met geheugen, stoelverwarming en satellietnavigatie. Geavanceerde klimaatregeling (inclusief airco) vergroot eveneens het comfort.

Zeer luxe 4x4 met hoog veiligheidsniveau
De metaalgetinte accenten en de speelse afwisseling door het gebruik van twee kleuren scheppen een aangename sfeer in het interieur die past bij een auto van dit niveau.

De grote 4x4 biedt volop hoofd- en beenruimte. De stoelen zijn op vele manieren te verstellen voor het grootst mogelijke zitcomfort. In het interieur zijn ook diverse voorzieningen om tal van artikelen op te bergen, zoals bekerhouders en opbergruimtes onder, achter en tussen de voorstoelen. 

Vering en schokdemping zijn opvallend soepel en de auto heeft een uitgebreide uitrusting. De zijruiten zijn elektrisch te bedienen en er is uiteraard centrale vergrendeling aan boord. Ook de buitenspiegels zijn elektrisch te verstellen, evenals de stoelen voorin. Die zijn bovendien voorzien van stoelverwarming. De achterbank is in twee ongelijke delen (60/40) neerklapbaar. Een sterk veiligheidsnet (optioneel) vangt eventueel naar voren schuivende lading op bij een noodstop.

De nieuw ontwikkelde automatische climate control regelt de temperatuur en de luchtvochtigheid in de auto zeer nauwkeurig. Het systeem past zich ook snel aan veranderende omstandigheden aan, bijvoorbeeld wanneer de auto plotseling in de volle zon komt. Onmiddellijk zorgt de elektronica voor een snellere ventilatie met koele lucht om het klimaat in de auto aangenaam te houden.

De Rexton beschikt over een omvangrijke reeks actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals dubbele airbags en gordelspanners. Zijairbags zijn optioneel. Grote remschijven voor leveren een geweldige vertraging in combinatie met de dubbele rembekrachtiger. Verder is de auto uitgerust met Bosch ABS. De portieren zijn versterkt met overdwars geplaatste balken van extra stevig staal waarmee de Rexton een dusdanig hoog veiligheidsniveau biedt dat hij vijf sterren kan behalen in de NCAP-botsproeven.

Motor, aandrijflijn en onderstel op comfort gericht
Voor prestaties op de weg en in het terrein hanteerden de technici van SsangYong de M320 van Mercedes-Benz als hun benchmark. Onder de kap van de Rexton zit dan ook een beproefde zescilinder krachtbron met een cilinderinhoud van 3,2-liter, die voldoende kracht levert voor prima prestaties zowel on- als off road. De geavanceerde vierwielaandrijving draagt daaraan eveneens in belangrijke mate bij.

Extra stijfheid van de krachtbron, de transmissie, de 4x4-techniek en de stuurinrichting zorgen voor een hoger prestatieniveau. Voor de bediening van de handgeschakelde vijfbak heeft SsangYong een innovatief bedieningsmechanisme ontwikkeld dat zowel nauwkeurig als direct schakelt maar geen trillingen aan de pook doorgeeft.

Permanente vierwielaandrijving
De Rexton heeft een door Borg-Warner ontwikkelde permanente vierwielaandrijving met een elektronische regeling die de aandrijfkrachten naar de wielen met de meeste grip voert en daarbij gebruikmaakt van sensoren die onder meer de stand van het gaspedaal en wielsnelheden registreren. De regeleenheid stuurt een elektronische koppeling aan, die de krachten schokvrij verdeelt over voor- en achteras. Het systeem is daarnaast in staat de aandrijfkrachten per wiel afzonderlijk te reguleren. Dat zorgt voor een stabiel rijgedrag ongeacht het soort ondergrond.

Voor de Rexton is een nieuwe automatische versnellingsbak beschikbaar met een brandstofbesparende lock-upfunctie. De bestuurder kan kiezen uit drie schakelprogramma's:
Power, Normal en Winter.

Wegligging
Met het oog op souplesse en een uitstekende wegligging heeft SsangYong bij het onderstel gekozen voor een volledig onafhankelijke ophanging vůůr en een vijfvoudig opgehangen achterasconstructie. Voor zijn er dubbele triangels. Schroefveren voor en achter staan garant voor comfort en stabiliteit. Ook de stuurinrichting (tandheugel) draagt hieraan bij.

Schuim gevulde holle ruimten en trillingdempend materiaal op belangrijke plaatsen reduceren het geluidsniveau. De versnellingsbak en pook zijn ook voorzien geluidsisolatie en de motorruimte is bekleed.

Optimisme
SsangYong verwacht dit jaar wereldwijd 120.000 auto's te verkopen, wat in financiŽle zin neerkomt op een omzetgroei van 18 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit versterkt het optimisme over de toekomst. De stijging van productie en de opgaande lijn zijn volgens de concernleiding mede het gevolg van een eerdere ingrijpende reorganisatie en de enthousiaste inzet van alle medewerkers.

SsangYong specialiseert zich in de ontwikkeling en productie van toonaangevende 4x4-modellen en richt daarmee de pijlen op de mensen die een exclusieve auto zoeken met bijbehorende kwaliteit en persoonlijke service. De Rexton is daarvan een exponent. Voor 2004 staat een compleet nieuw model op stapel. Beide moeten ervoor zorgen dat wereldwijd de verkopen omhoog gaan van 120.000 dit jaar naar 176.000 in 2005, waarvan 43.000 voor rekening komt van markten buiten Korea.

 

 

 

 

 

Terug naar de vorige pagina