d

_

nieuwe Seat Ibiza met Italiaanse Lijnen


Vlak na de nieuwe Volkswagen Polo zet Seat haar nieuwe Ibiza op de markt. Deze twee auto's delen het platform met elkaar.

Heel duidelijk zichtbaar zijn de lijnen van Italiaanse Alfa's. Hoofdontwerper bij Seat, Walter d'Silva, is namelijk afkomstig van het Italiaanse automerk. Ondanks dat het geen Italiaanse auto is doet het de nieuwe Ibiza erg goed.

 

Dynamisch, opwindend en met een krachtige uitstraling – de Ibiza is al jaren het bestverkochte SEAT-model. Maar wat goed is kan altijd beter…

Want SEAT introduceert een compleet nieuwe Ibiza. Een auto die zich onderscheidt door zijn dynamische styling en ‘state-of-the-art’ technologische innovaties op het gebied van ontwerp, constructie, uitrusting en motoren. Een van de vele hoogtepunten van de nieuwe Ibiza is de introductie van een eveneens nieuwe, 96 kW (130 pk) sterke 1.9 TDi-motor – de krachtigste diesel in deze klasse. Deze is standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak – een andere noviteit voor de Ibiza. De nieuwe Ibiza is opwindender dan ooit.

Het ontwikkelen van een opvolger voor het huidige, uiterst succesvolle model bleek een enorme uitdaging. Maar het is precies het soort uitdaging dat de creativiteit bij SEAT’s Technical Centre in Martorell, bij Barcelona, stimuleert. De nieuwe Ibiza is een perfect voorbeeld van hoe je een compleet nieuwe auto kunt ontwerpen zonder dat het karakter van zijn voorganger verloren gaat. Bij de nieuwe Ibiza gaat het niet om een auto die alleen cosmetisch aangepast of mechanisch opgewaardeerd is. De vijfde generatie van de SEAT Ibiza is compleet nieuw. Een nog suggestiever, dynamischer en geavanceerder model, dat alles in zich heeft om weer een topper te worden in zijn segment.

De nieuwe SEAT Ibiza voor de 21e eeuw combineert herkenbare familie-elementen – voor het eerst geïntroduceerd op de Arosa – met stylingideeën van de fraaie Salsa ‘concept car’, waaraan nog wat radicale ontwerpkenmerken zijn toegevoegd.

De krachtige, gespierde vorm geeft de nieuwe Ibiza een nog sportiever imago. Dit gaat tevens gepaard met een duidelijke kwaliteitsverbetering van het totale productieproces. Het ontwerp en de constructie van de complete structuur, de keuze van de gebruikte materialen, de ontwikkeling van de mechanische elementen en de toepassing van nieuwe technieken wordt gereflecteerd door de kwaliteit en de dynamiek van de Ibiza.

Zo is uitgebreid gebruik gemaakt van technologische innovaties. Ingenieurs en testrijders van het Technical Centre in Martorell hebben de nieuwe SEAT Ibiza tot in de allerkleinste details optimaal afgestemd. Daarbij werden meer dan een miljoen testkilometers afgelegd, onder de meest uiteenlopende omstandigheden. De ontwikkeling werd nog versneld door het gebruik van de meest geavanceerde ontwerp- en ontwikkelingstechnieken.

Innovaties zijn onder meer het toepassen van laserlassen, met behulp van waterdruk gevormde onderdelen, elektro-hydraulische stuurbekrachtiging, sterke dieselmotoren met pompverstuivers, turbocompressoren met variabele turbinegeometrie, een satellietnavigatiesysteem, automatische airconditioning, een elektronisch stabiliteitsprogramma, en – een absolute primeur in de historie van SEAT – een driecilinder benzinemotor.

Het nieuwe SEAT Ibiza programma kent drie uitvoeringen (Stella, Sport en Signo); drie- en vijfdeurs carrosserie-uitvoeringen; drie benzinemotoren (64, 75 en 100 pk) en drie diesels (64, 100 en 130 pk); drie transmissies (een handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbak, en een viertraps automaat); twaalf lakkleuren, waaronder acht compleet nieuwe tinten. Uiteraard heeft de nieuwe Ibiza een royale uitrusting en een omvangrijk optieprogramma.


 

 

Terug naar de vorige pagina