Het zat er al een tijdje aan te komen dat Volkswagen met een auto boven de Passat zou komen. Er was een conceptcar die de naam D1 droeg en er werd een motor, de V10 TDI, geïntroduceerd die bedoeld moet zijn voor een flinke auto. Hier is dan de definitieve boodschap: dit is de grootste Volkswagen allertijden: de Phaeton.


 

De Phaeton zal in een hoog segment worden geplaatst, kijk maar eens naar de motoren. Deze zeer sterke krachtbronnen met de allermodernste benzine- en dieseltechnologie bieden alle een uitstekende koppelontwikkeling. Bij de introductie, medio 2002 zijn er direct twee motoren beschikbaar: een 3.2-liter V6 benzinemotor met 241 pk en 315 Nm en een 6.0-liter W12 benzinemotor met 420 pk en 550 Nm.

Als derde, van de in totaal vijf motoren, volgt ’s-werelds allersterkste personenwagendiesel: een 5.0-liter V10 TDI met een vermogen van 313 pk en een maximum koppel van 750 Nm. In de V10 TDI introduceert Volkswagen een compleet nieuwe zestraps automatische transmissie.

Een ander voorbeeld is het onderstel en de aandrijving. Alle uitvoeringen van de nieuwe topklasse-sedan beschikken over een geavanceerde ‘4-system’ luchtvering, met een traploos werkende, elektronische en referentieveldgestuurde demperregeling. Standaard (W12, V10 TDI) of later ook als optie voor bepaalde uitvoeringen, wordt de luchtvering altijd gecombineerd met 4MOTION vierwielaandrijving.

Alle stalen delen van de carrosserie zijn volledig verzinkt. Portieren, motorkap en kofferdeksel zijn gemaakt van aluminium. De portieren zijn een technisch hoogstandje op zich. Ze zijn gemaakt uit met laser gelast aluminium persgietwerk en zijn aanzienlijk stijver dan alle tot op heden gerealiseerde constructies.

In het interieur introduceert Volkswagen’s nieuwe model een volledig nieuwe manier van klimaatregeling: de 4-Corner-Climatronic. Via automatisch openende en sluitende ventilatieroosters komt de indirect gestuurde lucht voor het eerst absoluut tochtvrij in de gedefinieerde zones. Volkswagen heeft echter vermeden om de bestuurder te overbelasten met teveel bedieningselementen. Voor díe systemen waarover bestuurder of passagiers direct moeten kunnen beschikken, blijft de techniek logisch, duidelijk en begrijpelijk. ‘Techniek ten dienste van de klant’ was de belangrijkste doelstelling bij het interieurontwerp.

Zo biedt het nieuwe, standaard Infotainmentcenter met een 7-inch 16:9 breedbeeld-kleurendisplay in de middenconsole, duidelijke en eenduidige functies. Deze omvatten – al naar gelang de uitrusting van de auto – audiosysteem in concertzaalkwaliteit inclusief 6 CD-wisselaar, navigatiesysteem, TV, boordcomputer, telefoon en automatische airconditioning. Standaard wordt een hoog niveau van passieve veiligheid gegarandeerd. Zo omvat de standaarduitrusting onder meer Xenon-koplampen met volledig nieuw ontwikkelde koplampsproeiers, front-airbags, zij-airbags vóór en achter, window-airbags, en een ‘Coming-Home-functie’ met verlichting rondom de auto via koplampen, achterlichten en twee extra lampen in de buitenspiegels.

 

 

Terug naar de vorige pagina