Hij werd verwacht op de IAA in Frankfurt in september 2001 maar de introductie werd uitgesteld. Eindelijk is het dan nu zover, hier is Opel's nieuwe Vectra. 


 

Het gaat niet meer zo goed met Opel als het ging. De verkopen lopen achteruit, de Astra kan niet (meer) zo goed tegen de concurrentie op en de Corsa verkoopt niet zo goed als eigenlijk gedacht werd. Het is dus wel duidelijk wat de taak van Opel's nieuwe Vectra is: het tij moet keren, maar dan moet de Vectra wel een hele goede auto zijn als je de concurrentie van dit moment bekijkt.

 

Op het eerste gezicht herken je in deze jonge Opel kenmerken van de Astra en de conceptcar Signum2 die te zien was op de IAA in Frankfurt. 

 

Zoals tegenwoordig steeds meer het geval is zal ook de Vectra zijn bodemplaat delen met een aantal andere modellen zoals de nieuwe grote Fiat die de Croma op zal volgen en de nieuwe Saab 9-3. De Vectra zal o.a. worden uitgerust met een doorontwikkelde vorm van een elektronisch stabiliteitsprogramma; ESPPlus.

 

Bij de introductie zal het model leverbaar met vier Ecotec-motoren, twee benzine; een 1.8 (122 pk) en een 2.2 (147 pk) en twee diesels; een 2.0 (100 pk) en een 2.2 (125 pk). 

 

In maart 2002 zal op de Salon van Genève de nieuwe Vectra zijn werelddebuut maken.

De Vectra zal in het voorjaar van 2002 in productie gaan in een splinternieuwe fabriek in Russelheim. Die fabriek kostte zo'n 800 miljoen euro wat neerkomt op meer dan 1,75 miljard keiharde guldens.

 

Er zullen vier modellen van de Vectra komen: een vijfdeurs (zoals op de foto's), een sedan, een lifestyle combi en een echte zeer ruime stationwagon.

 

 

 

 

Terug naar de vorige pagina