Honda heeft haar 4x4 de CR-V onder handen genomen. Het verschil is wel te zien maar overduidelijk

zal het voor velen niet zijn. 


 

De hoge verkoopcijfers bewijzen de populariteit van het concept: de afgelopen drie jaar was de CR-V de best verkochte 4x4 met benzinemotor in Europa. Met de nieuwe CR-V biedt Honda een nog ruimer interieur en een grotere, functionelere bagageruimte, maar ook met meer trekkracht en rijcomfort, een verbeterde handelbaarheid, en een stoere robuuste carrosserie.

De 150 pk (110 kW) sterke 2,0-liter DOHC i-VTEC-motor is lid van Honda's nieuwste 'i-Series' motorenfamilie. Met de handgeschakelde 5-versnellingsbak accelereert de CR-V hiermee in minder dan 10 seconden van 0-100 km/h. Toch bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik slechts 1:11. Een groot motorkoppel over een breed toerenbereik (max. koppel 192 Nm bij 4.000 tpm) maakt zowel een plezierige vermogensontwikkeling als een enorme souplesse mogelijk. In combinatie met het hooggewaardeerde Real Time 4WD-systeem, dat de vierwielaandrijving alleen als het nodig is volautomatisch inschakelt, biedt de CR-V zowel on- als off-road uitstekende, veilige prestaties.

De CR-V is standaard uitgerust met handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de nieuwe CR-V schakelt deze soepeler en heeft een kortere één en achteruit voor betere acceleratie vanaf stiltand en bij lage snelheid. Als optie is er een 4-traps automaat met Grade Logic-control.

Net als de nieuwste Civic biedt de CR-V door zijn slimme concept een van de ruimste interieurs in zijn klasse. Zo is er meer beenruimte voor de achterpassagiers en is de bagageruimte eveneens vergroot. De tandemafstand (afstand tussen de heuppunten van de voor- en achterpassagiers) is met 1007 mm beslist toonaangevend in deze klasse. De achterbank is asymmetrisch gedeeld (60:40) neerklapbaar en is bovendien in lengte verstelbaar over 170 mm (in vijf stappen). De achterbankleuning kan over 45 graden worden versteld. Door ook de rugleuning van de voorstoelen helemaal achterover te verstellen, kan in het interleur worden geslapen. De vloer van de bagageruimte is met 120 mm verlaagd, waarmee de inhoud is toegenomen van 374 liter tot 527-628 liter (VDA). Als de achterbankleuning voorover wordt geklapt1 neemt de inhoud zelfs toe tot 952 liter. In de beschikbare ruimte kunnen zelfs twee 26-inch mountainbikes rechtop worden vervoerd zonder dat de voorwielen hoeven te worden verwijderd.

De handrem is naar het dashboard verplaatst en bij de automatische versie bevindt ook de versnellinghendel zich hier. Dat geeft het interleur van de CR-V nog een extra ruimtelijk gevoel. De werking van de gedeelde achterklep is gewijzigd.

Deze heeft nog steeds de afzonderlijk te openen achterruit, voor het snel opbergen of uitnemen van kleine voorwerpen maar in tegenstelling tot voorheen is de ruit nu onderdeel van de opzij schamierende achterdeur. Daarmee hoeft voortaan niet eerst de ruit te worden ontgrendeld voordat de achterdeur kan worden geopend. De aanzienlijk sterkere en stijvere carrosserie heeft niet alleen voordelen op het gebied van de passieve veiligheid, maar zorgt ook voor een verbetering van zowel handelbaarheid als raffinement. Om het veiligheidsniveau nog verder te optimaliseren heeft Honda zelf botsproeven ontwikkeld, die nog zwaarder zijn dan conventionele testen. Een ander voorbeeld betreft de relatief lage bumpers en dorpels. Deze bevinden zich op het niveau van normale personenauto’s, waardoor de structurele elementen van die auto's optimaal worden belast bij een botsing. Dit resulteert in een reductie van zowel schade als letsel.

De nieuwe CR-V gaat gebouwd worden in Swindon, Groot-Brittannië. Weer een voorbeeld van Honda's enorme productieflexibiliteit binnen het Global Product Supply Network, waarmee snelheid, efficiency en flexibiliteit van alle fabrieken wereldwijd zijn verbeterd. Het systeem maakt gebruik van zeer veelzijdige lasrobots en gestandaardiseerde productielijnen. Hierdoor wordt de investering in nieuwe productie-apparatuur gereduceerd en wordt de ontwikkelings- en productie-opstarttijd van een nieuw model verkort. Dankzij dit flexibele systeem kan Honda ook sneller inspelen op ontwikkelingen in de markt, bijvoorbeeld door het vergroten van productiecapaciteit, het snel toevoegen of veranderen van modellen; en dat alles met minimale investeringen.

De CR-V werd eind 1995 op de Japanse markt geïntroduceerd en is sindsdien een
- absoluut verkoopsucces. Eind 2000 waren er wereldwijd al meer dan 1 miljoen van verkocht. In Europa is de CR-V sinds maart 1997 te koop. Hij staat op de derde plaats bij Honda's Europese autoverkopen en speelt dus een belangrijke rol. Bovendien is de CR-V sinds 1998 de best verkochte 4x4 met benzinemotor in Europa; in dat jaar werden er 37.895 verkocht. Gezien dit succes verwacht Honda in het eerste voile verkoopjaar van het nieuwe model 33.000 stuks te verkopen in Europa. In de daaropvolgende jaren moet dit toenemen tot respectievelijk 38.000 en 44.000 eenheden.

De nieuwe CR-V gaat wereldwijd in 160 landen verkocht worden.


 

 

 

 

 

Terug naar de vorige pagina