Ford geschiedenis in vogelvlucht (1)

In 1999 vierde Ford het feit dat het merk 75 jaar geleden op de Nederlandse markt verscheen. Naast een boek en een fraaie poster herdacht Ford Nederland dit jubileum met een uitgebreide show. Een korte fotografische reis door de geschiedenis van het merk dat de wereld op wielen zette.

  

In 1896 bouwde Henry Ford (1863-1947) z'n eerste auto: de Quadricycle ('vierwieler'). Niet veel meer dan een bankje op een frame, vier fietswielen, een motor en een gong voorop het schutbord. De 2-cilinder leverde een vermogen van 4 pk's, die vanaf het vliegwiel via een riem naar een as gingen en dan opzij van de auto via een ketting het rechter achterwiel aandreven.

       

Fords Model 'T' zette de wereld op wielen. Dit is een sportieve Roadster uit 1911 met een 2.9 liter 4-cilinder lijnmotor. De 'T' was in produktie van 1908 t/m 1927 en er werden in totaal (in de VS en daarbuiten, tot in Duitsland toe) ruim 16 miljoen exemplaren van gebouwd.

    

De 'T' was er in vele versies, zoals deze vrachtwagen uitvoering uit 1923. Van 1914 tot 1926 leverde Ford de 'T' enkel in het zwart, want die kleur droogde sneller dan andere kleuren en zo kon de lopende band sneller draaien!

   

Na de 'T' kwam in 1928 het 'A' model, voorzien van een 3.3 liter 4-cilinder lijnmotor. De hier afgebeelde Roadster is een exemplaar uit 1931. De 'A' werd in 1932 opgevolgd door de 3.6 liter V8: de eerste goedkope V8 ter wereld!

    

Vanaf 1911 worden Fords in Nederland geļmporteerd en vanaf 1924 door Ford Nederland zelf. In 1932 opende de fabriek in Amsterdam. De jaren '30 waren jaren van armoede en grote werkloosheid. Op de grille van 'A' Roadster uit 1931 is een badge gemonteerd uit die tijd met de pakkende tekst: Aanval op de werkloosheid - Wij vechten mee - Ford.

  

In 1925 opende Ford Duitsland een fabriek in Berlijn en in 1931 een in Keulen. De Taunus - uitgerust met een 1.2 liter 4-cilinder lijnmotor - stamt uit 1939. Dit is een model uit 1950. In 1952 werd-ie opgevolgd door de Taunus 12M.

  

Maurice Gatsonides (bij insiders beter bekend als Maus) was voor de oorlog al een bekende Nederlandse rallyrijder. In 1939 bouwde hij een Mercury - een zustermerk van Ford - om tot 'Kwik' ('mercury' is Engels voor kwik'). Hij reed er vele races en rally's mee…

 

vervolg

 

Terug naar de vorige pagina
 

© 2001 CAR Shopping International - all rights reserved