L&B Speedster: de legende van Porsche herleeft

De 356 Speedster is een van de meest legendarische modellen van Porsche. Het Belgische bedrijf L&B Cars laat deze legende herleven in een getrouwe kopie. Natuurlijk willen wij het onze er van weten dus gingen we op bezoek bij L&B Cars en vervolgens met de Speedster op pad.

Ferdinand Porsche was een begenadigd technicus, aan wie we twee mijlpalen uit de geschiedenis van de auto te danken hebben: de Volkswagen Kever en het merk die zijn achternaam draagt: Porsche. Omdat Porsche in de Tweede Wereldoorlog nogal wat dingen voor het Duitse leger ontworpen had (waaronder tanks en militaire toepassingen van de Kever), werd hij na afloop van de oorlog gearresteerd als collaborateur, veroordeeld en twee jaar opgesloten in een Franse gevangenis. Eind 1947 kwam hij vrij. Zijn zoon Ferry overkwam hetzelfde, maar hij was al halverwege 1946 vrijgekomen en begon meteen het ingenieursbureau van zijn vader weer op poten te zetten. Want Porsche had een droom: hij wilde graag een sportwagen bouwen.

L&B's prachtige replica van de Porsche 356 Speedster.

 

Gevlucht

Op het eind van de oorlog, toen de bombardementen op de fabriek in Zuffenhausen (een voorstadje van Stuttgart) te zwaar werden, waren Porsche en zijn werknemers gevlucht naar Oostenrijk, Porsche's geboorteland, waar ze in Gmünd hun werk probeerden voort te zetten. Nu de Porsche's terug waren uit gevangenschap, verhuisde het bedrijf begin 1950 terug naar Zuffenhausen. In Gmünd hadden ze al enkele sportwagens gebouwd, maar in april 1950 rolde de eerste in Duitsland gebouwde Porsche van de band.

Omdat Porsche al zijn ontwerpen in een lange rij doornummerde (zo was de Leopard tank nummer 100), kreeg de sportwagen typenummer 356. Drie cijfers die verder geen betekenis hadden, omdat ze niet sloegen op het aantal cilinders of op de motorinhoud, maar die voor sportwagenliefhebbers een magische klank zouden krijgen. Ferdinand Porsche zou de geboorte van zijn sportwagen trouwens nog maar net meemaken, want op 30 januari 1951 overleed hij als gevolg van de gezondheidsproblemem die hij in de gevangenis opgelopen had. De firma zou groot gemaakt worden door zijn zoon Ferry.

 

Speedster

De 356 was er vanaf het begin als coupé en als cabriolet, maar pas in 1954 kwam de ultime cabrio, de Speedster: een cabriolet met een lagere voorruit en geen vast gemonteerd cabriodakje of neerdraaibare zijruiten, maar een afneembare softtop en losse insteek-ruitjes. Meer 'cabrio' kan een auto niet zijn. Het model was ontworpen op verzoek van de Amerikaanse importeur, die dacht dat zo'n sportief en goedkoop model wel goed zou verkopen. Hij had gelijk, en niet alleen voor wat betreft Amerika. Er zouden er, tot hij in 1958 opgevolgd werd door de D Cabriolet, ruim 4900 van gebouwd worden. In 1957 werden de ronde achterlichtjes vervangen door druppelvormige lichten en dat is het model waar de L&B Speedster die je hier ziet van afgeleid is.

 

Eigen automerk

'L&B' staat voor Lambrechts en Bastiaenssen, oftewel Willy Lambrechts en zijn echtgenote. "Vanaf dat ik redelijk kon denken, heb ik altijd al een eigen automerk willen hebben", legt Willy uit. "En ik wil ooit nog eens een eigen carrosserie-ontwerp realiseren, een auto met een moderne styling." Voorlopig beperkt hij zich tot het laten herleven van de legendarische Porsche 356 Speedster.

"Ik wist samen met Bart Aertgeerts van de firma Kit Stop, een Speedster-project te liggen", vertelt Willy. "Eerst zouden we daar samen wat mee gaan doen, maar uiteindelijk heb ik de Speedster helemaal overgenomen. De bekende Engelse kitcar-fabrikant Pilgrim maakte een mal. Uit die mal maken zij nu de kunststof carrosserieën en zij zijn ook mijn agent in Engeland. Hier in België maken we de binnenpanelen van polyester en de subframes, die in de carrosserie gelijmd worden. Dat subframe wordt dan geschroefd op de tot 2,10 m ingekorte bodemplaat van een Kever."

 

De charme van de jaren '50 is weer terug.

 

In stijl

Dat gebruik van VW-techniek is geheel in stijl met de originele 356, die ook in menig opzicht van VW-techniek gebruik maakte: motoren (door Porsche opgevoerd), versnellingsbakken, remmen, wielen, besturing. Het exemplaar waarmee wij reden, was gebouwd op de bodemplaat van een 1964-Kever en had een 50 pk 1600-cm³ Kever-motor, gekoppeld aan de 'korte' bak van een 1200. "Maar er kunnen ook grotere motoren in, tot 2300 cm³", legt Lambrechts uit. Want dat is het mooie van een kitcar: er is een grote keuze in motoren, versnellingsbakken en andere details. Maar op de techniek komen we later terug, laten we eerst eens om de auto heen lopen.

 

Details

Met zijn lichtblauw-metallic lak (een moderne Porsche-kleur) staat de demo er schitterend bij. Alle uiterlijke details kloppen: de VW-koplampen (had de originele Porsche ook!), de bumpers met rubber rand, de lage voorruit, de druppelvormige achterlichten. Het enige dat ontbreekt, zijn de letters PORSCHE op de voor- en de achterkant, maar die zijn los leverbaar. Het zijknipperlichtje is niet origineel, maar een vereiste van de moderne verkeerswetgeving. En o ja: er zitten 195/60 banden onder; die zijn breder dan de originele, zodat de wielkasten beter gevuld zijn. Wat de L&B Speedster een lekker stoer karakter geeft.

 

Vrije variatie

Bij het instappen gaat de deur met een solide 'klonk' dicht. Het dashboard heeft de originele vorm, met een kap over de drie klokken achter het stuurwiel, maar verder is het een vrije variatie op het origineel. De klokken van de demo zijn van een moderne vormgeving en de drie metertjes rechts naast het stuur had de echte 356 niet. Het stuurwiel heeft een houten rand, maar de spaken en naaf zijn niet helemaal in de stijl van de jaren '50. Dat geldt ook voor de stoelen: de moderne kuipjes hebben hoofdsteunen, iets wat in de jaren '50 nog onbekend was. Wat ons betreft zijn deze afwijkingen van het origineel geen probleem; het ziet er netjes uit en het komt aardig in de buurt van een echte 356. Tenslotte pretendeert L&B Cars niet een perfecte replica te leveren, maar een auto die uiterlijk niet van echt te onderscheiden is. Omwille van de betaalbaarheid moet je dan concessies doen op punten die niet zo in het oog lopen.

 

Ook de motor van de echte Porsche 356 was van een Kever afgeleid.

 

Precies goed

De pedalen van de demo komen uit een oude Kever, dus staand in plaats van hangend. De koppeling heeft een korte slag en vraagt een stevig been. De rem staat verder naar achteren dan het gas, dus je moet bij het loslaten even opletten dat je niet achter het gaspedaal blijft hangen. "Maar er kunnen ook hangende pedalen in", zegt Willy, "dan heb je dit probleem niet."

Bij alle kitcars met VW-mechaniek is het starten van de motor een ontgoocheling: de auto ziet eruit als (bijvoorbeeld) een Ferrari, maar klinkt als een Kever. Bij de Speedster-replica is het fluiten van de boxer wel op zijn plaats, want Porsche's motoren waren rechtstreeks afgeleid van de Kever…

 

Tijdmachine

De korte bak gaat in z'n I en daar gaan we. De versnellingen van de bak mogen dan kort zijn, de slagen van de pook zijn ouderwets lang, dus schakelen gaat niet van tjak-tjak. De Speedster is echt een tijdmachine: je bent helemaal terug in de jaren '50, toen 'haast' nog een onbekend woord was. 'Stuurbekrachtiging' trouwens ook, zodat je in korte bochten moet overpakken. Maar daar moet je niet over zeuren, dat hoort juist bij het karakter van een replica: er moet ook iets van de ontberingen van het origineel in te vinden zijn.

Snel naar de II, daar begint de 1600-cm³ goed te trekken. "Maar de motor is niet helemaal op orde", erkent Willy en dat klopt, want in de III en IV komt hij nogal traag op toeren. De demo is dus niet echt een racertje, maar zoals gezegd: er is een bijna eindeloze keuze aan motoren en bakken, dus je kunt de Speedster zo sportief maken als je wilt. En met een andere uitlaat kan het geluid ook lekker 'donker' gemaakt worden.

 

Ontspannen toeren

Bij een cabrio is altijd de vraag; is hij goed stijf? We reden in de buurt van Zandhoven onder andere over echte Belgische kasseien en zelfs daar kraakte hij niet opvallend, dus dat stalen subframe zorgt voor voldoende torsiestijfheid.

Met de zon op het hoofd, de wind in het gezicht, het zingen van de Kever achter de rug, terugkaatsend van de huizen en de bomen, is het in deze Speedster lekker ontspannen toeren. De wereld ziet er ineens heel anders uit. En over bekijks heb je niet te klagen. Willy had nog geen tijd gehad om de snelheidsmeter aan te sluiten, dus we moesten zo nu en dan even rekenen om te zien of we niet illegaal hard gingen: "Doe 30 maal het toerental en deel dat door 100, dan heb je de snelheid..."

Hoe praktisch is een Speedster als auto voor weekenduitstapjes? Met de motor achterin en de benzinetank en het reservewiel voorin, heb je geen conventionele kofferruimte, maar achter de stoelen is een ruime boodschappenplank (of zitplaats voor de kinderen) en achter het klepje dat boven die plank zit, zit een afsluitbaar opbergvak. Op het reservewiel kun je ook nog wat kleine dingen kwijt. En wie meer ruimte nodig heeft, kan achterop uiteraard een bagagerekje monteren.

 

Stap in en breng de legende van Porsche tot leven.

 

Gemakkelijke keuring

Onze indrukken van de L&B Speedster zijn kortom positief: hij oogt prima, de afwerking is goed, de bekleding ook (wordt verzorgt door Willy's vrouw), en wat voor een kitcar ook heel belangrijk is: omdat er een originele bodemplaat gebruikt wordt, verloopt de keuring een stuk gemakkelijker dan wanneer er een nieuw frame onder zou zitten, zoals bijvoorbeeld bij een replica van een Lotus Seven of een Cobra. Tenslotte doe je weinig meer dan een oude Kever van een nieuwe jas voorzien. Daarin schuilt nog een ander voordeel: er zijn voor de Kever nog zoveel onderdelen te vinden, dat het onderhoud voorlopig nog betaalbaar is.

"Er zijn nog wel een paar details die we gaan veranderen", zegt Willy. "Zo willen we er bijvoorbeeld goedkopere scharnieren en sloten inzetten. We hopen er zo'n 25 … 50 per jaar van te kunnen verkopen. Wereldwijd, want we zitten ook op internet en er komen al uit de hele wereld reacties binnen."

 

Race-versie California

We hebben het al een paar keer gezegd: L&B Cars heeft een ruime keuze aan details om je eigen versie op te bouwen en aan te kleden. Op de begeleidende foto's staat een Speedster met druppelvormige achterlichten, wat hem tot een '57-er maakt. Maar L&B Cars kan ook ronde achterlichten leveren en dan is het een model van '54 tot en met '56. Het model op de foto noemt L&B Cars de Classic maar ze leveren ook een race-versie California, waarvan de spatborden uitgeklopt zijn. Dat is wel niet origineel (want zelfs race-Porsches hadden dat destijds niet nodig: er was genoeg ruimte in de wielkasten en zulke brede banden hadden ze toen nog niet), maar het staat wel lekker racy!

 

Net als in de Kever: voorin de tank en het reservewiel.

 

Keuzes

Een paar voorbeelden van de andere keuzes die je zult moeten maken als je een L&B Speedster bestelt: wil je een laag (vroege stijl 356) of een hoog (late stijl 356) softtop dakje? Wil je moderne kuipstoelen of stoelen in de originele stijl? Wil je lederen bekleding? Wil je 'shine down' nummerplaatverlichting achter (vroege stijl), of 'shine up' (late stijl)? Wil je een dashboard met twee grote en een kleine klok, of met drie grote klokken (zoals het origineel)? Wil je vierbouts wielen of vijfbouts? Wil je halfronde wieldoppen (à la Kever) of wieldoppen met het Porsche-logo? Wil je trommelremmen (zoals op de demo, wat in het huidige verkeer toch wel wat weinig remkracht geeft) of schijfremmen, misschien wel met bekrachtiging?

Wie goed op de foto's kijkt, ziet dat op de demo voor en achter het Porsche-script ontbreekt. Dit script is echter wel te leveren, net als het Porsche-script dat rechts op het dashboard hoort en het handvat dat daar zat, zodat de passagier zich bij snel bochtenwerk goed kon vasthouden. Kortom: ook al wijkt de demo op enkel puntjes van de originele 356 af, L&B Cars kan hem wel degelijk helemaal aankleden als een echte.

 

Inkorten en opbouwen

De Speedster is een kitcar, wat inhoudt dat je hem als bouwpakket thuisgeleverd krijgt, bestaande uit de carrosserie met deuren, kofferklep en motorkap, plus alle scharnieren, voorzien van het ingelijmde subframe. Je zorgt dan zelf voor de bodemplaat (die ingekort moet worden) en het hele mechaniek en bouwt hem zelf op. Maar uiteraard kan L&B Cars hem ook geheel of gedeeltelijk voor je opbouwen. En de bodemplaat inkorten. Geen Kever-bodemplaat voorhanden? Geen probleem: ook daar kan L&B Cars voor zorgen, inclusief een nieuwe motor naar keuze: van 40 tot 75 pk. En zoals eerder gezegd: groter kan ook. "Sommige mensen vragen of er een Porsche-motor in kan", zegt Willy. Natuurlijk kan dat, maar beperk je dan wel tot een viercilinder, zouden wij zeggen, want de 356 had origineel nooit een zespitter en het monteren ervan zou wel wat aanpassingen vragen.

 

Kosten

Om een idee te geven van de kosten (prijswijzigingen uiteraard voorbehouden): op het moment van onze testrit kostte de basiskit Classic 3810 euro; het inkorten van de bodemplaat kostte 300 euro; een bodemplaat heb je vanaf 495 euro; een 50 pk 1600-motor  2795 euro en voor het volledig laten opbouwen van de kit vroeg L&B Cars 6700 euro, waarop dan een jaar of 20.000 km garantie wordt gegeven.

 

Info

L&B Cars

Schegel 60

B-2240 Zandhoven

Tel. +32-03-4844831

Fax +32-03-4844831

gsm +32-0475-735083

lbcars@pandora.be

 

En wil je nog meer zien over de 356 klik dan eens op deze adressen:

www.porsche356club.nl

www.356registry.org

 

Het subframe, dat de carrosserie stijf maakt, wordt gemaakt op een mal (achter).

 

 

© 2000-2003 The CSI Web Company - all rights reserved