Give your car the Lynx look

Lynx Car Design is een van de weinige experts in Nederland op het gebied van spoilersets. Maar ook voor interieuraccessoires ben je bij Lynx aan het goede adres.


De Lynx-Vito, uiteraard voorzien van hun eigen ontwerp spoiler.

Spoilers zijn weer helemaal terug. Er is een korte tijd geweest dat er niet zo veel belangstelling voor was, maar de enorm populaire toerwagenraces in Duitsland en Engeland en het wereldkampioenschap rally hebben de interesse voor spoilers weer sterk doen toenemen. En terecht, want wat je tegenwoordig kunt kopen, ziet er stukken beter uit dan wat je vroeger soms op je auto moest schroeven. Met een rondom-setje kun je je auto nu helemaal stylen als een echte toerwagenracer of WRC-rallywagen. Van een voorspoiler met verstelbare windsplitters en hoekvleugeltjes tot een achterbumper met diffusor en hitteschild rond de uitlaat, het is er allemaal. En voor wie zijn wagen echt tot in de details op een racer wil laten lijken, zijn er sinds kort ook finishing touches als snelsluitingen voor carrosseriepanelen, veiligheidstrips voor de voor- en de achterruit en diverse luchtinlaten en -uitlaten. Allemaal van zelfklevende folie, maar zo levensecht dat je het verschil alleen van heel dichtbij ziet.

 

Een achterspoiler met diffusor, van Bonrath. Daarboven: Lynx' eigenbouw dichte Golf-achterklep.

Specialist

Het aanbod op de spoilermarkt, vooral voor populaire merken als Volkswagen, Opel en BMW, is inmiddels zo groot dat je als automobilist snel de weg kwijt raakt. Wat is er allemaal voor mijn auto en vooral: wie levert kwaliteit en wie maakt puin? Je kunt natuurlijk alle autoshops aflopen, maar dan mis je vast enkele merken, misschien wel de mooiste! En je kunt door schade en schande leren welke fabrikanten de beste kwaliteit leveren, maar als je slim bent ga je meteen naar een specialist. Die heeft een veel grotere keuze dan de doorsnee autoshop en hij kan je meteen vertellen welke merken de moeite waard zijn.

 

Deze dakspoiler is van Mattig.

Alles over spoilers

Een van de weinige spoilerspecialisten in Nederland is Lynx Car Design in Bergschenhoek. Raymond Brouwer zwaait er de scepter en hij weet echt alles van spoilers. Hij kan je niet alleen vertellen wat de goede merken zijn, maar helpt je ook als je problemen hebt met het monteren ervan. Zelfs door de telefoon, want behalve de verkoop doet Lynx ook desgewenst de montage van het materiaal, zodat de meeste modellen voor Brouwer geen geheimen meer hebben.

Maar Lynx is niet alleen thuis in spoilers, ook op het gebied van interieuraccessoires (van pookknoppen tot stoelen) heeft men in Bergschenhoek een uitgebreid programma. Kortom: hier kun je zowel de buitenkant als de binnenkant van je auto helemaal naar eigen smaak aankleden.

 

Een grille van JOM, een bumper van Rieger, een Lynx luchtinlaat op de motorkap en een Bonrath wisser.

Spoiler voor Vito

Loop het produktengamma eens door, vroegen we Raymond, en geef van elk merk een korte karakteristiek. "Nou, om te beginnen zijn we fabrikant van ons eigen merk 'Lynx' spoilers", vertelt Brouwer. "Onder die naam leveren we een spoiler voor de Mercedes Vito, want dat busje is op dit moment heel populair. Daarnaast zijn we importeur van JE Design, BMS en Shaper. JE Design is een Duits spoilermerk, dat een echte ontwerper in dienst heeft en dat kun je zien ook, want ze hebben een unieke styling, waarbij de vormgeving van de spoiler prima aansluit bij de auto. Ik vind dat ze heel mooie dingen maken en ze zijn ook heel snel met nieuwe modellen. Het is al voorgekomen dat JE op een autoshow een spoiler toonde voor een auto die op datzelfde ogenblik op diezelfde show zijn wereldpremiŽre beleefde! Op dit moment zijn ze bezig met de nieuwe Audi A4 en de nieuwe Seat Arosa. Ook voor de Seat Leon en de Golf-IV heeft JE al mooie spoilersets."

 

Mattig spiegel.

Veel voor CRX

"BMS is een ander Duits spoilermerk, dat als een van de weinigen veel heeft voor de Honda Civic CRX. Hier in Europa is er maar weinig leverbaar voor de CRX. Terwijl het model vooral de laatste jaren heel populair aan het worden is bij sportieve rijders. Het heeft ook een eigen club, dus er is best veel vraag naar tuning en styling. Shaper is een merk lichtmetalen wielen dat zich onderscheidt door zijn interessante, lage prijs en zijn extreme maten. En niet te vergeten he lage gewicht. Zo hebben ze bijvoorbeeld voor de Golf een wiel van 9,5x17 inch!"

 

Uitvinders

"Naast die drie merken waar we importeur van zijn, zijn we dealer van Bonrath, JOM, Mattig, Rieger, Cobra, Sparco, Avus, Foliatec, MHW en K&N. Bonrath is toonaangevend op het gebied van spoilers en accessoires voor Volkswagen. Ze waren de uitvinders van diverse dingen, zoals de hydraulische motorkapsteun en de eenarmige wisser. Bovendien heeft Bonrath een prima naam in kwaliteit. JOM heeft een uitgebreid programma van accessoires. Ze zijn niet echt inventief, maar wel goedkoop en ze hebben een heleboel leuke dingetjes, zoals deurknopjes met een LEDje erin en sinds kort zelfs ventieldopjes die licht geven. Heel nieuw bij JOM zijn de Clear Vision (helder glas) koplampen voor modellen als de Opel Corsa C en de Golf I en II en zelfs de Kever vanaf 1975."

 

Race-tankdoppen zijn erg in.

Sportstoelen

"Mattig heeft ontzettend veel kleine spoilers, onder andere voor koplampen. Ze zijn van oudsher gespecialiseerd in Opel, maar de laatste tijd maken ze ook steeds meer spoilers voor andere merken. Rieger had in het begin heel extreem spul, erg brede spoilers en Testarossa-zijgrilles. Dat was hier in Nederland moeilijk te verkopen. Maar de laatste tijd is het minder extreem en nu loopt het merk weer. Van Cobra en Avus importeren we sportstoelen. Van Sparco naast de stoelen ook hun andere accessoires, want dit merk is bezig zijn programma breder te maken dan de pure race-benodigdheden waar het mee begon."

 

Zelfklevende race-accessoires

"Foliatec is uiteraard bekend van zijn warmtewerende raamfolie, maar het heeft inmiddels een heel uitgebreid programma aan interieuraccessoires, van pookknoppen tot pedaalsets met lichtgevende folie. Het nieuwste zijn zelfklevende race-accessoires, zoals snelsluitingen voor carrosseriepanelen en veiligheidsstrips voor op de voor- en de achterruit. Allemaal van folie, dus niet functioneel, maar zo levensecht dat je het verschil pas ziet als je er heel dichtbij bent. Ze hebben ook plastic luchtuitlaten en inlaten die je overal op kunt plakken."

 

Heel gewild: Audi deurgrepen voor de Golf.

 

 

 

 

Getinte achterlichten

"MHW heeft een heel groot programma verlichting: koplampen, getinte achterlichten, knipperlichten, maar ook kleine hebbedingetjes voor het interieur. En K&N heeft zoals bekend het meest uitgebreide programma sportluchtfilters dat er bestaat", besluit Brouwer zijn rondgang door het lijstje van gevoerde merken.

 

Nieuwe spullen voor oude modellen

Wat zijn op dit moment de trends; wat is nieuw, wat is hot, zogezegd? "Heel in het algemeen zie je nu de trend dat de automerken zelf dingen gaan leveren die vroeger alleen door tuners geleverd werden. Wielen, spoilers, interieuraccessoires, zwarte lampen: merken als Volkswagen hebben het nu zelf in hun programma. Maar de tuners hebben natuurlijk een sterke naam opgebouwd en veel liefhebbers willen geen spoiler van VW, maar alleen een echte Bonrath. Een andere trend is dat de tuners moderne accessoires gaan leveren voor oudere modellen. Zo hebben Hella en JOM nu lampen in de Golf IV-look voor de Golf III. Hella kwam als eerste, met blanke lampen, nu heeft JOM zwarte. Ook Mattig levert nu nieuwe spullen voor de oude Golf II en de E Kadett. Je kunt je derdehandsje nu dus helemaal up-to-date aankleden."

 

Lexus-look achterlicht voor de Honda Civic, van Eurolight.

Ibiza aankleden

"We zien de laatste jaren ook steeds meer dat spoilers en dergelijke niet meer alleen door de tweede eigenaar gemonteerd worden, maar ook al door de eerste eigenaar. Dat was in Duitsland altijd al zo, maar in Nederland was er vroeger pas een markt voor een model als het aan zijn tweede eigenaar toe was. Vroeger duurde het vijf jaar voor we dingen voor de Golf III verkochten; dat verschuift langzaam en nu verkopen we al dingen voor de Astra en de Golf IV. Wij spelen daar actief op in door nieuwe auto's te promoten. We zijn nu bezig een Ibiza helemaal aan te kleden, als demo. Dat willen we elk jaar gaan doen: een nieuwe auto mooi opbouwen en na negen maanden in de verkoop doen. Dat hebben we met een Arosa gedaan en daar stonden ze voor in de rij!"

 

Luchtuitlaatjes voor de BMW Z3 (Mattig) en M3 (Rieger).

Fotoboek

"We merken ook dat dealers steeds geinteresseerder worden in spoilers. Vooral van de betere tuners. Al ligt het vaak aan de persoon van de verkoper: als hij jong en sportief is, dan is er meer interesse voor onze spullen. Zo kennen we een Mercedes-dealer, die, als hij een Vito verkocht heeft, de klant door een fotoboek laat bladeren en zo een stel accessoires verkoopt. Dat is slim van die verkoper, want op accessoires zit een hogere marge dan op de auto zelf! Waar op dit moment veel vraag naar is, zijn de kleine dingetjes. Bij MHW en Foliatec kun je voor 45 euro al leuke dingen doen. Wat op dit moment ook populair is, zijn de spoilers van Rieger, de zijskirts en de onderspoilers. Alles van Bonrath loopt erg goed, met name de eenarmige wissers. De stuurtjes van Momo zijn heel gewild. En de grote rage van dit moment is verlichting: koplampen en knipperlichten in gekke kleuren, en vooral: achterlichten in die typerende Lexus-look. Grilletjes zijn ook nog steeds populair, want daarmee verander je het hele gezicht van de auto. Een ander grilletje is vaak het eerste dat men doet."

 

Erg hot: Wolfsburg Edition interieur-accessoires.

Wolfsburg Collectie

"Iets anders dat op dit moment erg 'hot' is, is de Wolfsburg Collectie voor VW. Dat is een hele lijn van interieuraccessoires met het Wolfsburg-embleem erop: ventieldopjes, deurpennen, spiegelverstelknoppen, pookknoppen, claxons en opplak-emblemen."

Wat kan Lynx allemaal doen voor de klant die een mooie auto wil laten bouwen? "We kunnen maken wat de klant wil", zegt Brouwer. "We kunnen de motorkap verlengen; de mooie gladde, meegespoten deurgrepen van een Audi inbouwen in een Golf; de rand van een spatscherm omrollen of het scherm volledig verbouwen, zodat er veel bredere banden onder passen dan de fabrikant opgeeft. We verlagen onderstellen, plaatsen sportuitlaten en monteren uiteraard spoilers. Er zijn wel mensen die dat zelf doen, maar het is erg afhankelijk van het merk hoe gemakkelijk dat gaat. Zo probeert JE het simpel te houden. En MS Design heeft er magneetjes in zitten die de spoiler op zijn plaats houden terwijl de lijm opdroogt. Andere merken hebben zo'n slechte handleiding dat je de montage beter kunt overlaten aan een specialist."

 

Spoiled for choice

"Wat dat zelf monteren betreft: wie daarbij tegen een probleem aanloopt, kan ons altijd bellen, want wij hebben al zoveel spoilers gemonteerd dat we vaak al door de telefoon kunnen helpen. Ik vermoed trouwens dat we wat het monteren van spoilers betreft de kant opgaan van Duitsland. Daar mag je het zelf doen, maar als de T‹V het werk afkeurt, moet een professioneel bedrijf het herstellen."

Tja, dan ben je nog een hoop geld kwijt. Maar voor je zover bent, is het goed eerst eens uitgebreid te kijken wat je precies wilt hebben. En op dat punt kun je nauwelijks een betere winkel treffen dan Lynx Car Design, want daar hebben ze continu ruim 100 verschillende spoilersets op voorraad. Spoiled for choice, zouden de Fransen zeggen...

Info: lynx@csi-auto.nl

© 2000 © 2003  The CSI Web Company - all rights reserved