De MRS CIC-box: een kickbokser onder je motorkap

MRS doet aan chiptuning, maar zonder de chip aan te raken. Hun CIC-box geeft het motormanagementsysteem andere signalen, waardoor de in de motor aanwezige overcapaciteit omgezet wordt in betere prestaties. In plaats van een tijger in je tank dus een kickboxer onder je motorkap.

Een prachtig stukje racegeweld, zoals dat in het kantoor van MRS staat te pronken: een 800 pk Chevrolet V8 voor racegebruik.

Soms maakt een kleine verandering een groot verschil. Denk maar eens aan de komma in je belastingaanslag. Maar soms merk je er niets van. Neem nou het verschil tussen NRS en MRS. Het was 'Nieuwenhuis Racing Sport', en nu is het 'Marcel Racing Sport'. Maar het verschil is nihil. Okť, je wordt niet meer te woord gestaan door Rob Nieuwenhuis, de oprichter van de zaak, maar Marcel Veenis (28) heeft de fakkel naadloos van hem overgenomen. En Rob kun je nog wel degelijk zo nu en dan in het bedrijf aantreffen, want er is niet zozeer sprake van een overname, als wel van een opvolging. Nieuwenhuis moest om gezondheidsredenen zijn werkzaamheden staken, maar loopt nog vaak zijn oude bedrijf binnen om de geur van olie en benzine op te snuiven. En uiteraard voor een bruin bakkie koffieÖ

CIC-box

De naam van het bedrijf is dus veranderd, maar het programma niet. Bij MRS kun je terecht voor een verlagingssetje, voor verstelbare veren, extra klokjes, een andere uitlaat (o.a. Remus en Laser), een motorenrevisie, een APK'tje en voor elektronica, variŽrend van een VDO Dayton navigatiesysteem tot een Texalarm beveiligingset. Maar het belangrijkste onderdeel van het MRS programma is de door Nieuwenhuis ontwikkelde CIC-box en de bijbehorende tuning.

 

Linksachter het originele Ford motormanagementsysteem. Linksvoor de CIC-box, waarin de signalen die naar de computer gaan, aangepast worden. Externe chiptuning, dus.

 

Om de tuin geleid

Een CIC-box is een vorm van chiptuning, maar dan anders. Chiptuning houdt normaal in dat de chip - het hart van het moderne motormanagementsysteem - van een iets ander programma voorzien wordt. Dat kan door de originele chip te vervangen door een chip met een ander programma, of door hem eruit te halen, te herprogrammeren en weer terug te steken.

MRS doet het anders. Ze laten de chip zitten waar ie zit, maar geven hem andere signalen. Trouwens, 'CIC' staat voor Computer Input Changing. De elektronica wordt dus om de tuin geleid. Het motormanagementsysteem gaat over op een iets ander programma en voilŗ, je hebt een getunede motor.

 

Startcode

Waarom kiest MRS voor externe in plaats van interne chiptuning? Voornamelijk omdat interne chiptuning bij sommige auto's niet meer kan. "Tegenwoordig zit er een startcode in de chips", zegt Marcel. "Het is dan bijzonder omslachtig om de chip te vervangen. In het ergste geval wil de auto helemaal niet meer starten."

De oplossing van MRS komt erop neer dat er in het snoer dat naar de computer loopt, een klein doosje gemonteerd wordt. De signalen die naar de motor gaan, worden in dat doosje aangepast en die nieuwe signalen gaan naar de computer. Wat die aanpassingen precies inhouden, is natuurlijk het geheim van de smid, of beter: van Rob Nieuwenhuis, die het bedacht heeft, maar je kunt je wel voorstellen dat het onder andere te maken heeft met de hoeveelheid ingespoten brandstof en het toerental dat de motor mag maken.

 

Overcapaciteit

"Elke motor heeft een zekere overcapaciteit", legt Marcel uit. "Hij kan meer dan ie doet. Dat komt de levensduur ten goede en zorgt voor schone uitlaatgassen. Wij maken gebruik van die overcapaciteit. Dat doen we zodanig, dat de rijeigenschappen beter worden. Onder andere in de file en tijdens lichte acceleratie gedraagt de motor zich plezieriger, hij stoot niet meer zo. Dat stoten is overigens te danken aan de strenge milieu-eisen. Onze CIC-box geeft andere signalen, waardoor de computer een ander programma kiest en de motor beter loopt. En als je er goed mee omgaat, dus niet altijd volgas rijdt, wordt hij ook nog zuiniger."

 

Meer vermogen

Maar zuinigheid is niet waar de meeste mensen naar op zoek zijn als ze naar een tuner stappen; ze willen meer vermogen en trekkracht. Wat mag je op dat gebied van de CIC-box verwachten? Marcel: "De winst is niet bij elke motor hetzelfde, maar gemiddeld kun je zo'n 8 procent meer motorvermogen verwachten bij deellast en 6 procent bij vollast. Het koppel stijgt ongeveer 12 procent bij deellast en 10 procent bij vollast. Meer kan ook, maar dan neemt de slijtage toe en gaat de motor merkbaar meer verbruiken." Kortom: bij volgas is er een leuke toename, maar een nog groter verschil merk je al bij halfgas, wat vooral de acceleratie verbetert.

 

Soepeler lopen

Chiptuning op de MRS-manier is heel eenvoudig. Door middel van standaard stekkerverbindingen wordt de CIC-box gemonteerd in de computerkabel, er wordt niets gesoldeerd of gedemonteerd. "Na 50 tot 250 kilometer gaat je motor merkbaar soepeler lopen", legt Marcel uit. "En de uitlaatgassen blijven toch nog binnen de Europese eisen." Om het resultaat nog beter te maken, geeft hij een technische tip: "Motoren lopen op Super Plus (loodvrij 98) beter dan op Euro Super (loodvrij 95). Super Plus heeft een toevoeging die het vlamfront van de verbranding vergroot. De motor loopt daarmee soepeler en zuiniger."

 

Wie aan de CIC-box niet genoeg heeft, kan bij MRS ook terecht voor meer ingrijpende vormen van tuning, zoals een ander inlaatspruitstuk, een andere nokkenas of het bewerken van de cilinderkop. Zoals bijvoorbeeld voor deze 4-cilinder Ford 16-klepper uit de Escort en Mondeo.

 

Eigen filterset

Wie nog meer vermogen en koppel wenst, hoeft de chip niet nog verder op te voeren, maar kan bij MRS kiezen uit diverse aanvullende maatregelen. "Je kunt een K&N filter monteren, dat meer lucht doorlaat, en een andere uitlaat, die de gassen beter afvoert. De motor gaat dan beter ademhalen en levert gemakkelijker prestaties. Omdat koude lucht per liter meer zuurstof bevat dan warme, maken wij filtersetjes met aanzuigbuizen die de lucht halen waar hij lekker koud is. Met een hitteschild voorkomen we dat de lucht onderweg naar de motor opwarmt. Wat zo'n filtersetje oplevert? We hebben het toegepast op een Mazda MX-5 met een standaard 1600 cc motor. Hij was na afloop sneller dan een 1800!"  

 

MRS levert naast de CIC-box ook eigenbouw filtersetjes. Hier zit, in een Golf VR6, links zo'n (rood) filter op een plaats waar lekker koude lucht aangezogen kan worden. Om de lucht onderweg naar de motor zo min mogelijk op te warmen, zit er tussen de luchtslang en het motorblok een hitteschild, ook rood.

 

Cilinderkop

"Voor wie serieus meer vermogen wil, kunnen we de cilinderkop aanpakken en andere nokkenassen monteren. En wat altijd ook belangrijk is, maar vaak over het hoofd gezien wordt: balanceren. Een gebalanceerde motor loopt lekkerder, daar zijn ook nog pk's te vinden." Ook voor de uiterlijke aankleding kun je bij MRS terecht, maar dat is niet hun kernactiviteit, dus spoilers en zo liggen niet op voorraad, maar moeten besteld worden.

 

Van Alfa tot Volvo

Voor welke merken en modellen is de CIC-box precies leverbaar? Marcel somt ze alfabetisch op: "Alfa; BMW 3-serie (E36) en 5-serie (1990 tot 1995); alle CitroŽns; Fiat Cinquecento, Seicento en Punto; alle Fords; Lancia Y; Mazda; Opel tot 1998 (aan recentere modellen wordt gewerkt!); alle Peugeots; Porsche 911 met 5-polige Bosch Motronic, 944 zonder turbo en de Boxster; alle Renaults; alle Volkswagens en de Volvo 4-serie met 1600 en 1700 cc motoren en de S40 en V40. De prijs van de CIC-box begint bij fl. 995.- (incl. BTW) en onze luchtfiltersetjes kosten vanaf fl. 1000.- We kunnen deze dingen natuurlijk ook combineren. Dat noemen we onze 'stages'. Stage 1 is alleen de CIC-box. Stage 2 is de CIC-box plus het luchtfilter en bij stage 3 nemen we dan ook de cilinderkop onder handen. Dan kun je in totaal zo'n 30 tot 40 pk extra verwachten. Dat vinden we een betere optie dan het plaatsen van een turbo, die door de extra druk de motor meer belast. De CIC-box werkt ook op LPG-motoren en we geven 18 maanden garantie. Voor dieseltuning hebben we ook een kastje, maar dat is niet zelf ontwikkeld. Daarvoor gebruiken we de Hopa Bypass Module. Ook die levert meer vermogen op, zo rond de 20 procent."

 

Marcel Veenis is altijd al gek geweest van het sleutelen aan auto's en nu kan iedereen daarvan meeprofiteren. Chiptuning, filtersets, motortuning en uitlaten, alles om de motor efficiŽnter en sterker te maken.

Energieweg 10a, 3641 RT MIJDRECHT

Tel. 0031 (0)297-285.829
Fax 0031 (0)297-283.139

marcelracingsport@hetnet.nl

Terug naar de vorige pagina

 

© 2001 2003 The CSI Web Company - all rights reserved