![]() |
DAF
Museum: de erfenis van Hub en Wim van Doorne
Automusea vertellen veel over de auto’s en de tijden van toen. Iedereen wordt eenmaal ouder en dan zijn er altijd wel herinneringen aan bepaalde auto’s van vroeger. Natuurlijk kom je ze ook sporadisch op de weg tegen – veelal in de zomerdag want menige bezitter van een klassieker heeft de pest aan de roestduivel - of op een clubmeeting of… in een museum. En met welk museum kun je dan beter beginnen dan met het DAF Museum, waar de vaderlandse trots op personen- en vrachtwagengebied in alle glorie tentoongesteld is.
Om te beginnen een waarschuwing: als je het DAF museum bezoekt, zorg er dan voor dat je niet in gesprek raakt met Guus Heiligers! Guus was van 1944 tot 1984, dus maar liefst 40 jaar lang, werkzaam bij DAF. Eerst als bankwerker op de bedrijfsschool, later dan hoofd van de afdeling Public Relations van DAF personenwagens, hetgeen op het eind van Guus' loopbaan veranderd was in Volvo Car. Hij heeft dus de hele naoorlogse opkomst van DAF meegemaakt en vooral in z'n functie als hoofd PR een heleboel interessante dingen en personen van zeer dichtbij meegemaakt. Waarom waarschuwen we je dan voor hem? Nou, Guus is een van de vrijwilligers die het museum runnen en hij kan bijzonder smakelijk vertellen over wat hij allemaal meegemaakt heeft. En als je de knop bij hem eenmaal omgezet hebt, dan houdt hij ook niet meer op. Vervelend? Integendeel! Z'n belevenissen geven een prachtige kijk achter de schermen van dat kleine Nederlandse bedrijfje dat zich van eenvoudige dorpssmidse opwerkte tot personenwagenfabriek en later zelfs tot truckproducent van Europees formaat. Hij weet zo veel en heeft zo veel gezien en gehoord, dat we hem aangeraden hebben om er een boek van te maken. Want als je als bezoeker al die verhalen over je heen laat komen, kom je wel mooi tijd te kort om het museum zelf te bezoeken en de auto's, vrachtwagens, motoren en versnellingsbakken te bekijken. En dat is jammer, want het DAF museum heeft een bijzonder interessante collectie. |
|
![]() |
Het DAF Museum is gevestigd in de gebouwen van de
brouwerij waar Hub van Doorne z'n loopbaan begon. In een
aanbouwtje aan de brouwerij kon hij met financiële
steun van de brouwer een smidse beginnen.
Brouwerij
Tekeningen
van Burki |
|
![]() |
![]() |
Iedereen die bij de Landmacht in dienst geweest is, kent hem: de 'Dikke DAF', oftewel officieel de YA 328. De allwielaandrijving geschiedde volgens het H-principe, dat door Van Doorne uitgevonden was: na de versnellingsbak gaan er assen naar opzij en vandaar assen naar voren en naar achteren, dus in een H-vorm. Zodoende lopen de aandrijfassen langs de framebalken en niet midden onder de auto. Bovendien is er geen dikke differentieelklok, zodat de bodemvrijheid groter is dan bij conventionele vierwielaandrijvers. |
Donateurs
Wie
het museum (dat gerund wordt door vrijwilligers) wil steunen,
kan donateur worden van de Stichting Vrienden van het DAF
Museum. Donateur word je door minimaal fl. 35.- per jaar te
storten op postbankrekening 40.49.977 of op de
Rabobankrekening 15.13.84.584. Vriend van het museum ben je
als je minimaal fl. 250.- per jaar doneert en wie fl. 1000.-
per jaar kan missen, mag zich sponsor van het museum noemen.
Donateurs, vrienden en sponsors hebben gratis toegang tot het
museum (voor 2 personen) en krijgen 10 procent korting op de
artikelen uit de museumwinkel.
|
||
Info | ||
Het
DAF museum is gevestigd aan de Tongelresestraat 27 in
Eindhoven. Het ligt op 10 minuten lopen van het station
Eindhoven en is bereikbaar met buslijn 6, die pal voor de deur
stopt. Openingstijden: het hele jaar door van dinsdag t/m
zondag van 10.00-17.00 u; tijdens de zomermaanden juli en
augustus en gedurende alle schoolvakanties ook op maandag. Het
museum is gesloten op 1 januari, carnavalszaterdag en -zondag,
1e paasdag, 30 april, hemelvaartsdag, 1e
pinksterdag, beide kerstdagen en 31 december. De toegangsprijs
bedraagt 10 gulden per persoon. 65-Plussers, studenten en
groepen van meer dan 30 personen betalen fl. 7,50 p.p.;
kinderen tot en met 15 jaar (onder begeleide) fl. 5,00 p.p. Op
verzoek stuurt het museum u een folder toe waarin een
overzicht gegeven wordt van wat u in het museum te wachten
staat, inclusief een plattegrondje van hoe je er met de auto
komt. Het museum is te bereiken op het telefoonnummer (040)
244 43 64 en faxberichten zijn te sturen naar (040) 214 43 70. |
||
![]() |
Op
de begane grond staan de trucks, opleggers, aanhangers,
motoren en assen van DAF tentoongesteld, waaronder een
politiebusje.
|
|
![]() |
Naast
de London-Sydney-DAF en de Brabham met Variomatic, getuigen
ook de DAF's die aan de Parijs-Dakar rally deelnamen van het
sportieve verleden van DAF, dat abrupt eindigde toen een
teamlid omkwam bij een ongeluk met een DAF truck in de
woestijnrally.
|
|
![]() |
In het museum staan diverse interessante prototypen, waaronder deze P500. Dit ontwerp kwam uit de pen van Michelotti, DAF's huisontwerper uit Italië. Het is de voorloper van de DAF 600 en de Volvo 343 en gezien de lijnen, die sterk aan de Fiat modellen uit die tijd doen denken, is het wellicht begrijpelijk dat dit model het moest afleggen tegen de meer eigenzinnige vormgeving van de 343, die in 1977 uitkwam. | |
![]() |
In
1965 ontwierp Michelotti, die ook heel wat Triumph modellen
getekend had, deze fraaie coupé voor DAF. Het is beslist een
van Michelotti's betere scheppingen en eeuwig zonde dat DAF
hem niet in productie genomen heeft, want het zou het bedaagde
imago van het merk behoorlijk opgekrikt hebben. |
|
![]() |
In
1964 ontstond deze Porter 500YE. Het is een amfibievoertuig
met zelfdragende carrosserie en een 2-cilinder boxermotor van
500 cm³ en 15 pk. De ongewoon grote wielen zouden in het
terrein en in laag water uitstekende diensten bewezen hebben
en het reservewiel er tussenin doet denken aan de YA 126, maar
pijlen op de banden laten zien dat het de bedoeling was dat
het middelste wiel de twee grotere aandreef - een originele
manier om 4x4-aandrijving te realiseren. Hub van Doorne zat
vol met interessante ideeën en het museum is een prima plaats
om kennis te maken met deze vruchtbare uitvinder.
© 2000-2001 CAR Shopping International - all rights reserved
|